Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Port Świnoujście na szlaku promowej ekspansji

Od ponad miesiąca ze Świnoujścia do Malmö kursuje Finnfellow należący do Finnlines. Właścicielem operatora jest włoska grupa Grimaldi posiadająca ponad 100 jednostek, w tym 55 promów typu ro-ro i ro-pax. Dla naszych operatorów, Unity Line i Polferries, to konkurent z najwyższej półki. Polscy armatorzy muszą liczyć się z tym, że będzie chciał wprowadzać kolejne jednostki.

Świnoujski port jest bardzo ważny dla operatorów, jest bowiem częścią korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, usprawniającym łańcuch logistyczny pomiędzy Skandynawią a Europą Południową.To nie przypadek, że Terminal Promowy w Świnoujściu odnotowuje więcej zawinięć promów niż Rostock, Ystad, Gdynia, czy Kłajpeda.  Posiada 5 stanowisk promowych, wszystkie często zajęte. Ten terminal promowy jest jednym z największych w Europie.

Dodajmy, że Finnlines nie korzysta z usług TPŚ. Wspomniany prom Finnfellow odpływa z nabrzeży Euro Terminala należącego do norweskiego holdingu Caiano AS. Sąsiaduje z terminalem zarządzanym przez zespół portów Szczecin i Świnoujście. Mamy więc konkurencję zarówna dla operatorów promowych jak i terminalowych.

Liczymy na to, że Terminal Promowy w Świnoujściu poradzi sobie na trudnym rynku, mimo ekspansji konkurentów. Imponuje nie tylko skalą działalności, także nowoczesną infrastrukturą i uniwersalnością.

– Pod koniec minionego roku zakończyliśmy bardzo ważną inwestycję dostosowująca terminal do obsługi transportu intermodalnego – przypomina Marek Kowalewski, prezes TPŚ. – W ramach modernizacji terminala rozbudowaliśmy nie tylko funkcje przeładunkowe. Dzięki połączonym dwóm stanowiskom (nabrzeże dł. 294 m – dop. PJ) mogą tu cumować promy od długości do 270 metrów.

Świnoujski terminal dysponuje teraz bardzo nowoczesnymi placami, nabrzeżami z nowymi odbojnicami, infrastrukturą kolejową i parkingami. Na nowych placach parkingowych dla kierowców TIR-ów przygotowano 1000 miejsc, dwukrotnie więcej niż było przed rozpoczęciem inwestycji.

Komfort usług poprawia nowa estakada, która w istocie stanowi osobny wyjazd z terminala i jest bardzo istotnym ułatwieniem komunikacyjnym. Przed modernizacją wjazd możliwy był tylko z jednej strony. Dodajmy nowe wyposażenie terminala i dostosowania go do przeładunków intermodalnych. TPŚ dysponuje 4 nowymi ciągnikami siodłowymi i dwoma wózkami wysokiego składowania Reachstackerami (dla ciekawości – każdy waży 100 ton i ma udźwig 45 ton).

Modernizacja, to były dobrze zainwestowane miliony, zwłaszcza przy tak intensywnej działalności. Tygodniowo TPŚ odnotowuje ok. 80 zawinięć, w kwietniu było ich 316 a w całym ubiegłym roku blisko 3600.

Dla porównania dane historyczne: Rostok odnotowuje ponad 2000 zawinięć rocznie, Ystad – ok 3600, Gdynia – ok. 950. Potentatem w tej statystyce jest Trelleborg, który wykazuje 8000 zawinięć rocznie.

Piotr Jasina

Zobacz podobne

Jakie są potrzeby branży? Debata ministra z Klastrem Morskim

LK

Śnięte ryby w jeziorze Jamno

Daria Czaja

Współautor książki o Nord Stream: Potrzebujemy komisji śledczej [WYWIAD]

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie