Polski Portal Morski
Aktualności Inne

Dostawa prądu statkiem. W Japonii powstanie pierwszy „akumulatorowiec”

Skoro drogą morską można przewozić ropę i gaz, to dlaczego nie energię elektryczną? Na ten pomysł wpadli Japończycy i od razu zaczęli wprowadzać go w życie. Japoński start-up PowerX rozpoczął właśnie prace nad nowym typem statku, „akumulatorowce” mają transportować energię z pełnomorskich farm wiatrowych tam, gdzie kładzenie kabli przesyłowych jest trudne lub zbyt drogie.

„Budowa statku nazwanego Power Ark 100 ruszyła w połowie ubiegłego roku. Jednostka ma być długa na sto metrów, a w projekcie zdecydowano się wykorzystać rozwiązania znane z kontenerowców, co ma pozwolić na proste i efektywne rozmieszczenie akumulatorów. Na pokładzie ma znaleźć się 96 akumulatorów litowo-żelazowo-fosforowych o łącznej pojemności 241 MWh.

Dostawa do Jokohamy

Głównym wyzwaniem w pracach projektowych było stworzenie odpowiedniego systemu bezpieczeństwa, monitorującego baterie i skutecznie gaszącego ewentualne pożary. Względy bezpieczeństwa były też istotne ze względu na wybór LNG jako paliwa. Jednostka ma być gotowa w przyszłym roku.

Jak czytamy, „akumulatorowce” mają transportować energię z pełnomorskich farm wiatrowych tam, gdzie kładzenie kabli przesyłowych jest trudne lub zbyt drogie.

I tego właśnie dotyczy list intencyjny podpisany przez PowerX z władzami miejskimi Jokohamy i operatorem energetycznym TEPCO Power Grid. Jednostka ma pobierać prąd od farm wiatrowych, a następnie płynąć do Jokohamy, gdzie będzie podłączana do miejscowej sieci energetycznej.

Japoński start-up PowerX nawiązał współpracę z Imabari Shipbuilding. Koncern stoczniowy zdecydował się zaangażować w prace nad statkiem i wyłożyć na ten cel miliard jenów (25,6 mln zł).

„Ostatni dzwonek”

Pomysły PowerX wzbudziły żywe zainteresowanie japońskich armatorów i przemysłu stoczniowego.

„Japonia, niegdyś światowy lider przemysłu stoczniowego, od lat traci udział w rynku na rzecz chińskich i południowokoreańskich rywali. Nie pomagają ani konsolidacja, ani budowa jednostek specjalistycznych. Według ostatniego raportu Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) poświęconego transportowi morskiemu w 2022 r. aż 46,6 proc. nowych statków powstało w Chinach, 29,2 proc. w Korei Południowe, a 17,2 proc. w Japonii. Jeszcze w połowie poprzedniej dekady co trzecia nowa jednostka była budowana w japońskich stoczniach” – czytamy.

Prezes linii żeglugowych NYK Line Hitoshi Nagasawa w rozmowie z magazynem Nikkei Asia mówi wręcz o „ostatnim dzwonku”. Jego zdaniem „akumulatorowce” to szansa, by japońskie stocznie odzyskały inicjatywę i powróciły w wielkim stylu.

źródło: polskieradio24.pl

Zobacz podobne

„Pomorze Zachodnie to polska racja stanu”

KM

MKiŚ: certyfikacja Nord Stream 2 musi odpowiadać najwyższym europejskim standardom

JJ

PGZ Stocznia Wojenna naprawi niemiecki patrolowiec

JJ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie