Polski Portal Morski
Aktualności Historia

ORP „GARLAND” W OBRONIE KONWOJU PQ 16

24 maja 1942 roku ORP Garland dołączył do bezpośredniej eskorty konwoju PQ 16 na północnej trasie do Murmańska. Już następnego dnia konwój został wykryty przez Niemców i wieczorem zaatakowany przez samoloty bombowo-torpedowe startujące z lotnisk w północnej Norwegii.

Kulminacją dramatu był dzień 27 maja. Przed godziną 14.00 celem niemieckich bombowców stał się „Garland”. Cztery bomby eksplodowały w wodzie tuż przy prawej burcie, na wysokości działa „B”. Odłamki spowodowały śmierć 22 członków załogi, 46 zostało rannych. Kolejnych dwóch Polaków i Brytyjczyk zmarło w szpitalu w Murmańsku.

W kadłubie naliczono około 500 przebić od odłamków, mimo tego artylerzyści jeszcze ośmiokrotnie tego dnia odpierali naloty. Następnego dnia rano polski okręt otrzymał zgodę na samotny rejs do Murmańska celem ratowania rannych. Dotarł tam wieczorem tego samego dnia i 31 maja na pokładzie brytyjskiego trałowca „Niger” odbył się morski pogrzeb poległych.

20 czerwca „Garland” przeszedł do Archangielska i po 6 dniach dołączył do powrotnego konwoju QP 13. Straty wśród załogi uzupełnili uratowani marynarze z „Jastrzębia” wracający do Wielkiej Brytanii po zatopieniu swego okrętu podwodnego. Postawa naszych marynarzy w obronie konwoju zyskała uznanie dowództwa polskiego i brytyjskiego, czego wyrazem było 5 Krzyży Orderu Virtuti Militari, liczne Krzyże Walecznych oraz odznaczenia brytyjskie.

źródło/fot: MMW

Zobacz podobne

Prezydent: to w Szczecinie po raz pierwszy postanowiono o tworzeniu niezależnych, samorządnych związków zawodowych

KM

Biała fregata odzyska blask dzięki miejskiej dotacji

KM

Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie