Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo Porty

Co z elewatorem Andreas w szczecińskim porcie? Sprzedaż – tak, likwidacja – nie

Nie amerykańska, a polska spółka ma kupić elewator zbożowy Andreas w Szczecinie. Zamierza go rozbudować, a nie likwidować. Ministerstwo Infrastruktury i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście dementują medialne spekulacje na temat transakcji i podkreślają, że sprzedaż terminala nie zagraża przeładunkowi zbóż w zachodniej części kraju.

Port uspokaja

Głosy o sprzedaży jednego z elewatorów w szczecińskim porcie wywołały niemałe zamieszanie. Jak podała “Rzeczpospolita” ważny terminal miałby zostać sprzedany i zlikwidowany, a transport zboża mieliby przejąć Niemcy, bo ze Szczecina bliżej jest do niemieckiego Mukran niż do Gdyni. Zarząd Portu tłumaczy, że Andreas to nie największy terminal i niejedyny.

Jest to terminal średniej wielkości. W zeszłym roku, jeżeli chodzi o przeładunki zbóż w portach Szczecin i Świnoujście, plasują się nieco ponad 10 procent w przeładunkach. Ale mamy aktualnie na terenie portu wraz z Andreasem 8 miejsc, gdzie może być przeładowane zboże – powiedział Rafał Zahorski z Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście.

Reakcje rolników

Również rolnicy uważają, że medialne doniesienia są mocno przerysowane. – Myślę, że te scenariusze, które się pojawiły, że teraz polscy rolnicy będą musieli korzystać z niemieckich portów, są trochę na wyrost. Ponieważ u nas i chociażby w Świnoujściu mamy dostępne kilka terminali przeładunkowych dla produktów rolno-spożywczych – uważa Roman Waszczyk, rolnik.

Ministerstwo dementuje informację

Jak reporter TVP3 Szczecin dowiedział się nieoficjalnie, elewator chce kupić polska spółka „Szczecińska Baza Magazynowa” i nie zamierza go likwidować.

Ta transakcja dotyczy dwóch prywatnych podmiotów, które nie nalezą do skarbu państwa. One tylko znajdują się w granicach portu morskiego i według zapewnień, które otrzymał port, właśnie ten terminal ma być rozbudowywany i mają być dodane kolejne jego funkcje, więc sprzeciwiam się fałszywej narracji i straszeniu rolników, i obywateli, że będzie z tym problem – mówi Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.

Według danych resortu infrastruktury tylko w pierwszych 5 miesiącach tego roku w portach Szczecina i Świnoujścia o 11 procent wzrosła ilość przeładowanych zbóż, co świadczy o rozwoju terminali.

Źródło: TVP3 Szczecin Fot.: FB/Andreas Sp. z o.o

Zobacz podobne

Wody Polskie. Kampania społeczna „Wody to nie śmietnik”

AB

ORP Albatros z wyróżnieniem specjalnym

KM

Dania: Minister Rau odwiedził port instalacyjny dla farm wiatrowych

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie