Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Nowy terminal w Baltic Hub już z kamieniem węgielnym. Zacznie pracę w 2025 roku

W gdańskim Baltic Hub, w środę, 5 czerwca, odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego w fundamenty powstającego właśnie terminalu T3. Rozbudowa Baltic Hub, który już teraz jest największym portem kontenerowym na Bałtyku o kolejne, trzecie głębokowodne nabrzeże wraz z placami składowymi, idzie pełną parą.

Jak powstaje terminal T3 Baltic Hub

Budowa trzeciego głębokowodnego nabrzeża w Baltic Hub rozpoczęła się w październiku 2022 r. Od tej pory utworzono już 36-hektarową sztuczną wyspę. Zakończono cały zakres robót czerpalnych, obecnie na wspomnianym, nowym kawałku lądu, który będzie placem składowo – manewrowym nowego terminala, trwają kolejne etapy prac budowlanych.

Nowe nabrzeże o długości 717 m i głębokości 17,5 m oraz place składowe wyposażone będą w najnowocześniejszy sprzęt – siedem suwnic nabrzeżowych STS, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie i 20 półautomatycznych suwnic placowych RMG, których pierwsze elementy zostaną dostarczone już we wrześniu tego roku. 

Nowy terminal będzie półautomatyczny – operatorzy będą zdalnie sterować urządzeniami z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk, co zapewni im bezpieczne, wydajne i nowoczesne środowisko pracy przez cały rok. 

Goście, którzy przybyli na uroczystość wmurowania kamienia węgielnego, obejrzeli na początek następujące filmowe podsumowanie prac – od listopada 2022 roku, gdy rozpoczęła się inwestycja T3, do stanu obecnego (czerwiec 2024):

Polska większa o 36 ha

– Dzięki inwestycji T3 Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zwiększając moce przeładunkowe z 2,7 do 4,5 mln TEU rocznie – przypomniał Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub. – To nie tylko znaczący wzrost potencjału operacyjnego i nowe możliwości rozwoju dla naszych klientów, ale także korzyści zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i rynków Europy Europy Środkowo – Wschodniej: Czech, Słowacji, czy Węgier.

– Nieczęsto zdarza się realizować projekty, dzięki którym Polska powiększa się i to dosłownie – o 36 ha. Te 36 ha to jest okno na wielki świat transportu morskiego, to jest szansa na rozwój, na kolejny krok w budowie tak ważnej części polskiej ekonomii, jaką jest gospodarka morska – podkreślił Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury. – Wzrost wolumenu przeładunkowego do 4,5 mln TEU sprawia, że będziemy mieli w Polsce jeden z największych tego typu terminali na kontynencie i z tego możemy być bardzo dumni.

– Kiedy w 2007 roku ten odważny projekt – Baltic Hub, wówczas pod nazwą DCT, zaczął powstawać, trzeba było pokonać wiele trudności prawnych. Nie wiem, czy ktoś wówczas przypuszczał, że terminal kontenerowy rozwinie się w tak szybki tempie – mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – To bardzo ważny projekt dla naszego miasta, z którym wiążą się także wyzwania infrastrukturalne. Rozmawiamy o nich z ministerstwem, zarządem portu, jak i Baltic Hubem. Kontenery trzeba będzie przecież jakoś przewieźć z Gdańska w dalszą drogę, dziękuję za otwartość do rozmów i zrozumienie tego wyzwania. Dziękuję także za współpracę społeczną z dzielnicami sąsiadującymi z Baltic Hubem. Trzymam kciuki za dokończenie inwestycji i za kolejną inwestycję (chodzi o terminal do budowy morskich farm wiatrowych, który również powstanie w BH – red.). Jesteśmy dumni z tych inwestycji w Gdańsku, na Pomorzu i w Polsce, ale poza dumą, myślę, że dają nam one także poczucie bezpieczeństwa w tym nieprzewidywalnym świecie. 

Potrzebujemy silnego transportu intermodalnego

– Po raz pierwszy w Baltic Hub byłam 11 lat temu, wtedy był tylko terminal T1, ale T2 powstało w bardzo szybkim czasie i ogromnie wzmocniło potencjał Baltic Hubu, Portu Gdańsk i miasta Gdańsk, Polski, polskiej gospodarki morskiej i polskiej gospodarki, umocnił miejsce Polski w Europie i na świecie – mówiła Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. – Jesteśmy dziś w wyjątkowym miejscu w Porcie Północnym, który w tym roku obchodzi 50-lecie, Baltic Hub niedługo skończy 18 lat. To najmłodsza i najpiękniej się rozwijająca część Portu Gdańsk, wymagająca konsekwentnego i wieloletniego wysiłku rozbudowy infrastruktury, przede wszystkim kolejowej. Żebyśmy mogli wyprowadzać i wprowadzać ładunki do portu, potrzebujemy silnego transportu intermodalnego. 

Uroczystość na wielkim, nadmorskim placu budowy zakończyła się wmurowaniem kamienia węgielnego, w którym, w specjalnej tubie umieszczono list dla potomnych podpisany przez zaproszonych gości.
Pełne zakończenie prac budowlanych przy terminalu T3, wraz z oddaniem do użytku suwnic, planowane jest na koniec 2025 roku.


Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Budimex i DEME. 

Źródło: https://www.gdansk.pl/ Fot.: FB/Baltic Hub

Zobacz podobne

Jakie są potrzeby branży? Debata ministra z Klastrem Morskim

LK

Śnięte ryby w jeziorze Jamno

Daria Czaja

Współautor książki o Nord Stream: Potrzebujemy komisji śledczej [WYWIAD]

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie