Polski Portal Morski
Aktualności Historia

ORP ORZEŁ UZNANY ZA ZAGINIONY

„Z powodu braku jakichkolwiek wiadomości i niepowrócenia z patrolu w określonym terminie – okręt podwodny Rzeczypospolitej Polskiej Orzeł uważać należy za stracony” – tej treści komunikatem Kierownictwo Marynarki Wojennej, 11 czerwca 1940 oficjalnie uznało stratę okrętu. 

W swój ostatni patrol „Orzeł” wyszedł 23 maja 1940. Skierowany został w rejon na zachód od wylotu Skagerraku, pomiędzy wschodnim wybrzeżem Szkocji a południowym wybrzeżem Norwegii. 2 czerwca nadano rozkaz z poleceniem przejścia 4 czerwca do nowego sektora – blisko wylotu Skagerraku na Morze Północne – 120 Mm na południe od norweskiego Egersund i 70 Mm na zachód od wybrzeża duńskiego (wysokość Aalborga). Termin powrotu do Rosyth – 8 czerwca – okręt nie pojawił się jednak w tym terminie.

Wśród hipotez na temat przyczyn tragedii wymienia się: wejście na nowo postawione pole minowe, o którym nie zdążono poinformować; zatopienie w wyniku niemieckiego ataku lotniczego; omyłkowe zatopienie przez aliancki okręt podwodny lub brytyjski samolot.

Jak dotąd żadnej z hipotez nie zdołano potwierdzić. Wrak  „Orła” mimo wielu prób nie został dotąd odnaleziony.

ORP „Orzeł” zbudowany został w holenderskiej stoczni De Schelde. Środki na budowę pochodziły w części ze składek społecznych zebranych przez Funduszu Obrony Morskiej.

Dane taktyczno-techniczne: Wyporność – na powierzchni 1110 t, w zanurzeniu 1473 t; Długość – 84 m; szerokość – 6,7 m; Prędkość – na powierzchni 19,4 w, w zanurzeniu 8,9 w; Zasięg nawodny – 7000 Mm przy prędkości 10 w, podwodny – 100 Mm przy prędkości 5 w; Załoga – 6 oficerów, 54 podoficerów i marynarzy; Napęd – 2 silniki wysokoprężne (4740 KM), 2 silniki elektryczne (1100 KM); Uzbrojenie: 12 wt 550 mm z reduktorami do torped 533 mm (po 4 dziób, śródokręcie, rufa), zapas 20 torped; 1 działo Bofors 105 mm, 1 podwójne działko plot Bofors 40 mm.

źródło/fot: MMW

Zobacz podobne

Prezydent podpisał ustawę o różnicowaniu cen w aukcjach dla offshore

BS

W stoczni „Remontowa” zwodowano drugi prom RoPax

BS

Znamy nazwy nowych promów dla PŻM

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie