Król Danii Fryderyk X oficjalnie zainaugurował budowę pierwszej części tunelu, który połączy duńskie miasto Roedby z niemieckim Puttgarden. 18. kilometrowy tunel kolejowo-drogowy pod cieśniną Fehmarnbelt ma być gotowy w 2029 roku.
Po ukończeniu inwestycji podróż z Puttgarden do Roedby potrwa zaledwie siedem minut pociągiem i 10 minut samochodem. To spora oszczędność czasu w porównaniu z przeprawą promową, która trwa 45 minut. Poza tym, tunel Fehmarnbelt będzie otwarty przez całą dobę – niezależnie od wiatru i pogody.
Pierwszy 217- metrowy odcinek tunelu zostanie jeszcze w tym roku zagłębiony w morzu. Cała przeprawa będzie się składać z 89 betonowych elementów. Po zakończeniu prac w 2029 roku, tunel Fehmarnbelt będzie najdłuższym tego rodzaju obiektem na świecie.
Części tunelu są produkowane po stronie duńskiej w specjalnej tymczasowej fabryce. Na miejscu tworzone są konstrukcje z prętów, które następnie są wzmacniane betonem. Na trwającej od 2022 roku budowie większość z 1,5 tys. robotników stanowią Polacy. Koszt inwestycji oszacowano na ok. 8 mld USD. Korzystanie z tunelu ma być płatne, cena przejazdu nie została jeszcze ustalona.
Tunel Fehmarnbelt sprawi, że podróżowanie między Niemcami a Danią oraz między Skandynawią a Europą Środkową będzie wygodniejsze i szybsze. W przyszłości podróż pociągiem z Hamburga do Kopenhagi będzie możliwa w zaledwie 2,5 godziny, co stanowi wyraźną przewagę w porównaniu z obecnym czasem, który wynosi około 5 godzin. Otwarcie tunelu z pewnością wpłynie na sytuację wielu armatorów promowych operujących obecnie na Bałtyku.
źródło/fot: Infomare