Polski Portal Morski
Aktualności Inne

Król Danii Fryderyk X zainaugurował budowę tunelu, który połączy Danię z Niemcami

Król Danii Fryderyk X oficjalnie zainaugurował budowę pierwszej części tunelu, który połączy duńskie miasto Roedby z niemieckim Puttgarden. 18. kilometrowy tunel kolejowo-drogowy pod cieśniną Fehmarnbelt ma być gotowy w 2029 roku.

Po ukończeniu inwestycji podróż z Puttgarden do Roedby potrwa zaledwie siedem minut pociągiem i 10 minut samochodem. To spora oszczędność czasu w porównaniu z przeprawą promową, która trwa 45 minut. Poza tym, tunel Fehmarnbelt będzie otwarty przez całą dobę – niezależnie od wiatru i pogody.

Pierwszy 217- metrowy odcinek tunelu zostanie jeszcze w tym roku zagłębiony w morzu. Cała przeprawa będzie się składać z 89 betonowych elementów. Po zakończeniu prac w 2029 roku, tunel Fehmarnbelt będzie najdłuższym tego rodzaju obiektem na świecie.

Części tunelu są produkowane po stronie duńskiej w specjalnej tymczasowej fabryce. Na miejscu tworzone są konstrukcje z prętów, które następnie są wzmacniane betonem. Na trwającej od 2022 roku budowie większość z 1,5 tys. robotników stanowią Polacy. Koszt inwestycji oszacowano na ok. 8 mld USD. Korzystanie z tunelu ma być płatne, cena przejazdu nie została jeszcze ustalona.

Tunel Fehmarnbelt sprawi, że ​​podróżowanie między Niemcami a Danią oraz między Skandynawią a Europą Środkową będzie wygodniejsze i szybsze. W przyszłości podróż pociągiem z Hamburga do Kopenhagi będzie możliwa w zaledwie 2,5 godziny, co stanowi wyraźną przewagę w porównaniu z obecnym czasem, który wynosi około 5 godzin. Otwarcie tunelu z pewnością wpłynie na sytuację wielu armatorów promowych operujących obecnie na Bałtyku.

źródło/fot: Infomare

Zobacz podobne

23 lata w NATO

KM

Rosyjska flota płynie na Odessę. Na Morzu Czarnym tonie frachtowiec

BS

R/v Oceanograf wyruszył na Północ! 

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie