Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę z ELHAND Transformatory Sp. z o.o. na dostawę transformatorów dla fregat Miecznik.

Kontrakt to wynik wielomiesięcznych rozmów, negocjacji i setek stron dokumentów. Dostarczane transformatory muszą spełniać nie tylko nadzwyczajne wymagania wojskowe, jak duże przeciążenia mechaniczne ze względu na uzbrojenie jednostek. Wymagana jest również zgodność z międzynarodowymi normami i przepisami morskiego towarzystwa klasyfikacyjnego.

„W ramach kontraktu zaprojektujemy i wyprodukujemy transformatory na wszystkie okręty z programu Miecznik. Projekt ten cechuje się wieloma specyficznymi wymaganiami, które mogą spełnić tylko nieliczni producenci. Udział ELHAND w budowie tych wielozadaniowych fregat to duże wyróżnienie, ale też efekt ponad 30 lat pracy i doświadczenia w branży morskiej”– mówi Adam Ptak , Key Account Manager firmy ELHAND, opiekun projektu.

Jakość i technologia godna partnera

Okręty programu Miecznik będą działać w niezwykle wymagających warunkach środowiskowych. Wysokie zasolenie, ekstremalne temperatury i duże przeciążenia stawiają szczególne wymagania przed sprzętem wykorzystywanym na tych jednostkach. Dlatego kluczowe jest stosowanie wysokiej jakości materiałów oraz precyzyjnych technologii produkcji, aby zapewnić trwałość, niezawodność i bezpieczeństwo operacji morskich realizowanych przez fregaty Miecznik.

ELHAND Transformatory współpracuje z najbardziej renomowanymi towarzystwami klasyfikacyjnymi zrzeszonymi w IACS. Posiada zatwierdzenia zakładu i zatwierdzenia typu kilku towarzystw morskich, co pozwala spełniać ELHAND wszystkie normy i wymagania w branży morskiej.

„W przypadku projektu Miecznik kluczowa była certyfikacja przez Towarzystwo Klasyfikacyjne Lloyd’s Register. Dostarczone przez ELHAND transformatory poddane będą pełnej kontroli zgodnie z międzynarodowymi normami i przepisami, a także specjalnym próbom i badaniom w Centrum Technik Okrętowych i Morskich”– dodaje Krzysztof Świtalski z Działu Kontroli Jakości ELHAND Transformatory.

Doświadczenie oraz zdobyte referencje pozwala firmie ELHAND od lat dostarczać konkurencyjne produkty do największych stoczni w Europie i na całym świecie.

„Cieszymy się, że jesteśmy rodzimym partnerem flagowego projektu Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Projekt ten bazuje na wykorzystaniu doświadczenia zdobytego we współpracy z międzynarodowymi firmami z Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz USA, które od lat uczestniczą w budowie okrętów wojennych. Udział ELHAND w realizacji programu Miecznik to dowód na to, że krajowi producenci i dostawcy, jak ELHAND, potrafią odnaleźć się w pierwszej lidze partnerów sektora obronnego”– mówi Adam Matera , prezes ELHAND Transformatory.

O programie Miecznik

Stępkę pod pierwszy z trzech okrętów wojennych programu Miecznik położono 31 stycznia 2024 roku w gdyńskiej Stoczni Wojennej. ORP Wicher to pierwsza z trzech fregat przewidzianych w programie MIECZNIK. Stocznia Wojenna wyprodukuje jeszcze ORP Burza i ORP Huragan. Będą to jednostki uniwersalne – zdolne do likwidowania celów podwodnych, jak i powietrznych. Do ich podstawowych zadań należeć będzie zabezpieczanie statków żeglugowych oraz infrastruktury energetycznej.

Przyszły ORP Wicher oraz bliźniacze ORP Burza i ORP Huragan będą służyć w Dywizjonie Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów i stacjonować w Porcie Wojennym Gdynia.

Fregaty Miecznik mają długość całkowitą około 138 m, maksymalną szerokość około 20 metrów i wysokość jednego pokładu około 10 metrów. Maksymalna wyporność (łącznie z wyposażeniem dodatkowym i poszyciem) to około 7 tys. ton. Zasięg fregat to około 8 tys. mil morskich i rozwijają  prędkość maksymalną 28 węzłów. Napędzane są przez 4 silniki tłokowe wysokoprężne w układzie CODAD i 2 śruby nastawne. Fregaty Miecznik pomieszczą 120 osób załogi + około 60 osób dodatkowego personelu.

Wodowanie budowanego ORP Wicher planowane jest na 2026 rok, a jego włączenie w struktury Marynarki Wojennej RP na 2029 rok. Finalizacja całego programu Miecznik (czyli budowa jeszcze dwóch pozostałych okrętów – ORP Burza i ORP Huragan) przewidziana jest na 2032 rok. Okręty będą największymi jednostkami pod polską banderą. Łączny koszt trzech jednostek szacowany jest wstępnie na ponad 15 mld zł.

O firmie ELHAND Transformatory

Wieloletni dostawca elementów magnetycznych do branży morskiej. Produkty ELHAND bezawaryjnie pracują w szeroko pojętej branży morskiej w zróżnicowanych warunkach. Zdobyte na przestrzeni lat doświadczenie oraz kompetencje firmy zostały poparte licznymi certyfikatami branżowymi, czyniąc firmę partnerem biznesowym dla wielu polskich i światowych stoczni.

źródło: ELHAND fot: PGZSW

Zobacz podobne

Polenergia: zawarto umowy na narzuty kamienne na budowach farm wiatrowych Bałtyk 2 i 3

PL

Grupa Azoty chce integrować działalność logistyczną i zarabiać na usługach zewnętrznych

PL

Wiceprezes NFOŚiGW zapowiada wniosek do KE o rewizję programu FEnIKS

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie