Dziś w Danii odbyła się ceremonia chrztu jednostki MPP wybudowanej w stoczni CRIST. Od teraz nosi imię Maya.
Jednostka wkrótce przyczyni się do bicia rekordu. Inżynierowie stworzyli jedyny na świecie specjalistyczny ponton, który wykopie najdłuższy zatapialny tunel na świecie, z Danii do Niemiec.
Specjalistyczny ponton został zaprojektowany i zbudowany z myślą o układaniu żwiru na dnie morskim, na którym następnie stawiane będą elementy podwodnego tunelu, który ma połączyć Niemcy i Danię.
Budowa MPP ruszyła w 2021 roku. 4 lipca 2024 r. w Danii nastąpiła Uroczysta Ceremonia nadania imienia jednostce NB131. Jednostka otrzymała imię MAYA.
Ponton zzostał wyposażony w narzędzie zasypowe, zaprojektowane i wykonane przez biuro projektowe StoGda i CRIST specjalnie na potrzeby jednostki. Jest zdalnie sterowane i może być opuszczane spod kadłuba jednostki do 46 metrów poniżej linii wodnej. Kadłub mierzy 130 metrów, a cała jednostka wraz z pasami transmisyjnymi – 149 metrów. Będzie na niej pracować 19 osób, a w dwóch komorach zmieści się 14 tys. ton żwiru.
Ponton w stoczni Crist zamówiło międzynarodowe konsorcjum Femern Link Contractors, które realizuje cały projekt budowy 18-km tunelu Femern Link, łączącego niemieckie Puttgarden z duńskim Rødbyhavn na wyspie Lolland.
źródło: media / fot. Stocznia Crist, FB