Polski Portal Morski
Aktualności Extra Środowisko Ważne

Urząd Morski w Gdyni. Klif w Jastrzębiej Górze wzmocniony i bezpieczny!

Urząd Morski w Gdyni zakończył realizację inwestycji pn. „Przebudowa umocnienia brzegowego w Jastrzębiej Górze”, zlokalizowanej na wysokości ulicy Bałtyckiej. Wykonane prace zwiększyły ochronę podstawy klifu przed niszczącym działaniem morza, a także zwiększyły stateczność zbocza, eliminując jego dalsze osuwanie. Inwestycja zrealizowana została w ramach „Programu ochrony brzegów morskich”, finansowanego z budżetu państwa, a jej całkowity koszt to prawie 10 mln zł.

Klif w Jastrzębiej Górze, z racji swojego położenia, narażony jest na silną erozję od strony morza oraz procesy osuwiskowe. Postępująca erozja zagrażała bezpieczeństwu budowli, usytuowanych na jego koronie. Inwestycja polegała na wykonaniu u podnóża skarpy, od strony północnej, palisady z pali wierconych, zwieńczonej oczepem żelbetowym z narzutem kamiennym od strony wody. Zbocze skarpy zostało również wzmocnione gwoździami gruntowymi i oblicowaniem z siatki stalowej z matą wegetacyjną, pozwalającą na zazielenienie się zbocza, co już zaczyna być widoczne – powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Prace, związane z realizacją inwestycji, rozpoczęto pod koniec roku 2022. W pierwszym ich etapie wykonano platformę z materacy z geowłókniny, wypełnionych kamieniami o różnych frakcjach. W poszczególnych warstwach zastosowano kamień od 16 do 350 mm. W celu zapewnienia ciągłego monitoringu stateczności skarp w trakcie prowadzenia prac, na placu budowy zamontowano wieżę o wysokości około 10 m. Zainstalowano na niej tachimetr (optyczny instrument geodezyjny, przeznaczony do pomiaru kątów poziomych, kątów pionowych oraz odległości), wykonujący pomiary w odstępach czasowych co 30 minut w 16 punktach, wyznaczonych na skarpie.

W drugim etapie wykonano palisadę żelbetową –  91 sztuk pali o średnicy 630 mm i długości 15 metrów wykonano w odstępach osiowych co 1 metr. Na palisadzie wykonano oczep żelbetowy o wymiarach 100 na 80 cm i długości około 90 m. W oczepie wykonano otwory przelotowe z rur z tworzywa sztucznego pod przyszłe, ewentualne zakotwiczenie konstrukcji.

Realizacja robót wymagała szczególnej organizacji budowy, uwzględniającej potencjalne zagrożenia, związane m.in. z tym, że prowadzone one były na skarpach o znacznych wysokościach, co wiązało się z ryzykiem lokalnej utraty stateczności. Dodatkowo, w związku z tym, iż dolna półka palisady znajduje się na plaży, w trakcie wysokich stanów morza, konieczne było szybkie wyprowadzanie sprzętu, materiałów i ludzi poza obszar falowania.

– Jednym z głównych wyzwań dla wykonawcy było prowadzenie prac na czynnym osuwiskowo terenie. Realizacja wymagała w związku z tym przestrzegania ściśle określonych zasad, takich jak odpowiednia kolejność wykonywanych prac, czy ciągła obserwacja odczytów z zamontowanego tachimetru, by w razie niepokojących ruchów skarpy móc natychmiast odpowiednio zareagować- mówi Justyna Bławat, Kierownik Robót Wykonawcy firmy WMW Marek Pestilenz i Wojciech Pestilenz Sp. j.

Po wykonaniu palisady oraz oczepu na całym odcinku rozpoczęto prace, związane z wykonaniem narzutu kamiennego od strony wody. Narzut wykonano od rzędnej minus 4 do plus 6,20 metra, a urobek pozyskany w trakcie wykonywania wykopów wykorzystano do lokalnego poszerzenia plaży. Narzut wykonano z kamieni frakcji od 250 kg do 5 ton.

– Kolejną trudnością był dostęp do miejsca prowadzonych prac. Całość realizacji wymagała dojazdów plażą, co wiązało się z koniecznością zastosowania niestandardowych rozwiązań sprzętowych, takich jak na przykład: gruszka do betonu zamontowana na samojezdnym podwoziu gąsienicowym, czy na wozidle – dodaje Justyna Bławat.

Jednocześnie z pracami prowadzonymi na poziomie platformy dolnej, rozpoczęto zabezpieczania samej skarpy. Na tym etapie wykonano gwoździe gruntowe o długościach 3, 12 oraz 18 metrów i pochyleniu 30 stopni. Na zagwoździowanej  i wyprofilowanej skarpie ułożono w odpowiedniej kolejności: biowłókniny, matę antykorozyjną oraz siatkę o wysokiej wytrzymałości. Całość, połączona z gwoździami, stanowi pełne zabezpieczenie skarpy.

– Ta inwestycja była konieczna ze względu na ochronę klifu i znajdujących się na nim zabudowań. Dzięki przeprowadzonym pracom spodziewamy się znacznego zmniejszenia procesu erozji, co zapewni długoterminową ochronę tego obszaru – podsumował Roman Kużel, Burmistrz Władysławowa.

Łącznie, zabezpieczono skarpę o powierzchni około 2700 m2 na odcinku o długości około 100 metrów. Całość lada chwila pokryje trawa, a w części, która była umacniania-  łąka kwietna.

Źródło, fot. Urząd Morski w Gdyni

Zobacz podobne

„Polska Morska” w eterze. Profesjonalny podcast w odliczaniu do Kongresu Morskiego

Bartłomiej Czetowicz

PGE Baltica z inżynierem kontraktu dla bazy w Ustce

Sonia Mrzygłocka

Rekompensaty dla rybaków za farmy na Bałtyku. Pierwsze wypłaty od Baltic Power

Sonia Mrzygłocka

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie