Polski Portal Morski
Aktualności Historia Ważne

ORP Odważny -Jedyny zachowany kuter torpedowy w Polsce

ORP Odważny to jeden z najciekawszych i najbardziej niezwykłych zabytków techniki w Polsce. Jako jedyny tego typu – morski kuter torpedowy ORP Odważny został zachowany. Co ciekawe można go oglądać bardzo daleko od morza bo prawie 500 km w Muzeum im. Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej.

Jedyny zaprojektowany i zbudowany w Polsce wbrew zasadzie, że nowoczesny sprzęt w czasach zimnej wojny mieliśmy kupować tylko w Związku Radzieckim. Jego budowę, rozpoczęto w Stoczni Północnej w Gdańsku 7 kwietnia 1972. 21 lutego 1973 odbyło się wodowanie kadłuba, 14 sierpnia ukończoną jednostkę przekazano Marynarce Wojennej, a 15 września miało miejsce uroczyste pierwsze podniesienie bandery wojennej. „Odważny” wszedł w skład 2 dywizjonu Kutrów Rakietowo-Torpedowych 3 Flotylli Okrętów w Gdyni.

Na wielkie wody wypłynął w 1973 roku, a w 1983 okręt wziął udział w wielkich ćwiczeniach sił Marynarki Wojennej o kryptonimie Reda-83. Był jednym z kilku okrętów z tzw. projektu 664. Wszystkie z nich nosiły ciekawe nazwy. Seryjnymi „braćmi” Odważnego byli: Bitny, Bystry, Dzielny, Dziarski, Sprawny, Szybki i Odporny. Kutry te miały swoje zalety, do których należała duża prędkość – ponad 90 km/h. Ciekawostką jest to, że do napędu użyto przerobionych turbin lotniczych. Te atuty jednak powodowały też minusy w codziennej eksploatacji. Duża prędkość wpływała na awaryjność, a także na hałas i wibracje wewnątrz kadłubów. Te z kolei były mało wytrzymałe i Odważny oraz jego bracia często trafiali do stoczni w roli pacjentów. Załoga też nie miała na tych okrętach łatwo – było głośno i brakowało miejsc do odpoczynku. Miejsc leżących było tylko pięć przy 20-osobowej załodze.

Swoją sławę okręt zdobył także na występując w filmie dobrze znanym dzieciom w latach 80. i 90. „Podróże Pana Kleksa”. Trylogia o przygodach profesora Ambrożego Kleksa, jego przyjaciół, jak również wrogów, była jak na tamte czasy produkcją nowatorską i robiącą wrażenie.

Kuter zanim trafił na swoje obecne miejsce, rozpoczął podróż, która trwała ponad cztery lata.Co ciekawe ego miejscem końcowym miało być Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, które jednak nie było zainteresowane owym eksponatem. Holowanie okrętu rozpoczęto Wisłą z Gdańska w 1986 roku. Dopiero w 1989 roku wyciągnięto go na ląd. Rok później rozpoczął swoją podróż drogami polskimi na specjalnej 62 kołowej lawecie drogowej. Do swojego ostatniego punktu okręt trafił jesienią 1990 roku w Muzeum im. Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej. ORP Odważny został usytuowany za pomocą specjalnego dźwigu o nośności do 360 ton na postumencie, który został wcześniej zakupiony przez jedną ze świętokrzyskich cementowni.

fot. muzeum skarzysko

źródło Wikipedia/Proskarzysko.pl/ muzeum skarzysko / fot.Lata 70, fot. archiwum MW

Zobacz podobne

Zachodnia Obwodnica Szczecina. 50 km długości i najdłuższy podwodny tunel

AB

Przekop przez Mierzeję: przed wakacjami zostanie oddany do użytku obrotowy most w Nowakowie

KM

Syrenka zawinęła do Gdańska!

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie