Pomorze Zachodnie znajduje się na progu istotnych zmian logistycznych, które wynikają z modernizacji magistrali nadodrzańskiej oraz intensywnych inwestycji w porty Szczecin i Świnoujście. Według Rafała Zahorskiego, pełnomocnika ds. rozwoju portów w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, region ten wkrótce stanie się częścią europejskiej sieci połączeń intermodalnych.
Intermodalne Przełomy w Regionie
Aktualnie, w portach Szczecin i Świnoujście realizowane są kluczowe projekty inwestycyjne, które mają na celu zwiększenie zdolności przeładunkowych, szczególnie w zakresie transportu intermodalnego. Ten sektor był do tej pory niedostatecznie rozwinięty w regionie. Jednym z najważniejszych działań jest unowocześnienie linii kolejowej nr 273, znanej jako „Nadodrzanka”. Dzięki tej modernizacji możliwe będzie wprowadzenie regularnych połączeń kolejowych przewożących kontenery i naczepy do i z portów.
Istotne Inwestycje w Infrastrukturę
Modernizacja Nadodrzanki, która została włączona do rozszerzonej sieci TEN-T, umożliwi kursowanie pociągów o długości do 740 metrów, z naciskiem na oś 22,5 tony i prędkością do 100 km/h. To długo oczekiwane działanie, którego realizacja trwała ponad 30 lat, otworzy nowe perspektywy dla regionu, umożliwiając transport większej ilości ładunków w krótszym czasie, co jest kluczowe dla rozwoju intermodalnego transportu w portach Szczecin i Świnoujście.
W porcie Szczecin trwa właśnie pogłębianie basenów i dostosowanie nabrzeży do głębokości 12,5 metra, co pozwoli na obsługę statków z ładunkami o masie do 45 tys. ton – niemal dwukrotnie więcej niż dotychczas. Aby skutecznie zarządzać tak dużą ilością ładunków, niezbędne jest ich skierowanie na transport kolejowy i śródlądowy.
Integracja z Europejską Siecią Transportową
Jednym z kluczowych elementów rozwoju portów jest budowa drogi S3, która zwiększy przepustowość dla ciężarówek dojeżdżających do portów, zwłaszcza do terminalu promowego w Świnoujściu. Planowane jest rozwijanie intermodalnych przewozów naczep koleją z południa Polski do terminalu w Świnoujściu, gdzie będą one bezpośrednio ładowane na promy.
W Szczecinie realizowana jest budowa nowego placu przeładunkowego, który wraz z modernizacją nabrzeża nr 4 w terminalu promowym w Świnoujściu ma stworzyć nowoczesny terminal intermodalny. Dodatkowo, do 2029 roku planowane jest otwarcie nowego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, który będzie głównie obsługiwany przez połączenia kolejowe.
Współpraca z Niemcami i Rozwój Transportu Wodnego
Modernizacja drogi wodnej Berlin-Szczecin, w tym kanału Odra-Havela, umożliwi transport kontenerów barkami ze Szczecina do Berlina. Czas trwania takiego rejsu to około dwie doby, co pozwoli na cotygodniowe połączenia między tymi miastami.
Kolejnym istotnym obszarem inwestycyjnym jest morska energetyka wiatrowa. Do końca 2027 roku planowane jest ukończenie terminala instalacyjnego w Świnoujściu, który stanie się największym takim terminalem na Bałtyku. Powstaje również dolina offshorowa, gdzie budowanych jest kilka fabryk z branży energetyki wiatrowej, co przyczyni się do znacznego wzrostu zatrudnienia w regionie.
We wrześniu w Szczecinie odbędzie się trzecia edycja Konferencji Intermodal in Poland North – South, której strategicznym partnerem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Konferencja ta ma na celu prezentację planów rozwojowych portów, współpracy z innymi portami oraz nowej wizji funkcjonowania portów w Szczecinie i Świnoujściu. Będzie to doskonała okazja do wymiany doświadczeń, pomysłów oraz przedstawienia przyszłych inwestycji i zmian w sektorze logistyki i intermodalu na Pomorzu Zachodnim.
Inwestycje realizowane w portach Szczecin i Świnoujście, wraz z modernizacją magistrali nadodrzańskiej, otwierają nowe możliwości logistyczne dla Pomorza Zachodniego. Włączenie regionu do europejskiej sieci połączeń intermodalnych oraz rozwój infrastruktury kolejowej, drogowej i wodnej, przyczyni się do wzrostu znaczenia portów w Szczecinie i Świnoujściu na mapie europejskiej logistyki.
źródło Polska Morska z mediów/ fot. MI