Dział Badań Podwodnych z Narodowego Muzeum Morskiego podjął się ułożenia elementów wraka na dnie w formie najbardziej zbliżonej do widocznej na dokumentacji rysunkowej z końca lat 70-tych XX wieku.
Niestety, wrak spoczywający od 1980 roku na dnie w Podwodnym Magazynie Wraków, leży obecnie w znacznym rozproszeniu, w trzech oddalonych skupiskach Pierwszym przeniesionym elementem był fragment stewy dziobowej ważący 700 kg .Użycie do tego celu worka wypornościowego wymagało bardzo dobrego zgrania pracy całego zespołu oraz stabilnej i bezwietrznej pogody na Zatoce Gdańskiej. W sierpniu planowane jest kolejne zejście pod wodę.
Wrak F53.6 SOLEN (W-6) jest pozostałością po szwedzkim okręcie „Solen” , który zatonął 28 listopada 1627 roku w bitwie stoczonej na redzie Gdańska, zwanej Bitwą pod Oliwą. Był to galeon o długości ponad 30 metrów i nośności około 150 łasztów, zbudowany metodą karawelową oznacza to, że klepki poszycia łączone były na styk.Wykonane były z drewna dębowego.
Okręt Solen został kupiony przez Szwedów od Holendrów. Szwedzi po zakupie przebudowali go na jednostkę wojenną w Alvsborgu. Wg Szwedzkich klasyfikacji był galeonem o średniej wielkości . Solen w czasie wojny polsko-szwedzkiej funkcjonował jako jednostka blokująca Zatokę Gdańską. Uczestniczył wraz z innymi okrętami szwedzkiej eskadry w bitwie pod Oliwą 28 listopada 1627r. Został zaatakowany przez polski okręt Wodnik, skuteczny atak Polaków zmusił szwedzkiego szypra do wysadzenia w powietrze szwedzkiego galeona. Podpalając dziobową komorę prochową spowodował wybuch, który sprawił bardzo szybkie zatonięcie okrętu. Z życiem uszło 46 członków załogi wziętych w niewole przez Polaków.
źródło Narodowe Muzeum Morskie, WrakiBałtyku, https://wsw.nmm.pl/ / fot. https://wsw.nmm.pl/