Polski Portal Morski
Aktualności Inne

Gasum dostarcza biometan na statek dostawczy platformy Equinor

Gasum nawiązał współpracę z Equinor przy serii operacji bunkrowania skroplonego biometanu (bio-LNG) w porcie Dusavik w Stavanger, Norwegia. Pierwsza dostawa została pomyślnie zrealizowana w połowie lipca 2024 roku. Regularne dostawy na statek Island Crusader będą kontynuowane co dwa tygodnie, z każdą ciężarówką zawierającą około 22 ton biometanu.

Biogaz, w pełni odnawialne i ekologiczne paliwo, znacząco redukuje emisję gazów cieplarnianych – nawet o 90% w porównaniu z tradycyjnymi paliwami kopalnymi. Może być stosowany na równi z gazem ziemnym, zarówno w transporcie drogowym, morskim, jak i jako źródło energii dla przemysłu. Gasum bunkruje certyfikowany bio-LNG na statek Island Crusader, wyczarterowany przez Equinor, wspierając tym samym realizację ambitnych celów zrównoważonego rozwoju, takich jak osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 roku.

Island Crusader, wybudowany w 2012 roku, o długości 96 metrów i wyporności 4676 GT, wyposażony jest także w hybrydową technologię akumulatorową, co dodatkowo podnosi jego wydajność środowiskową. Gasum podkreśla, że jest gotów świadczyć usługi bunkrowania bio-LNG dla wszystkich statków napędzanych skroplonym gazem ziemnym, gdyż LNG i bio-LNG są w pełni wymienne i mogą być mieszane w dowolnych proporcjach.

Produkcja biogazu przez Gasum to przykład gospodarki o obiegu zamkniętym – surowce odpadowe, takie jak bioodpady, osady ściekowe i obornik, przekształcane są w cenny biometan. Uboczny produkt tej produkcji, bogaty w składniki odżywcze, znajduje zastosowanie w przemyśle i rolnictwie. Gasum dąży do pozyskania większej ilości gazu odnawialnego, by zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na zrównoważoną energię. Do 2027 roku firma planuje oferować swoim klientom 7 TWh gazu odnawialnego rocznie, co pozwoli na redukcję emisji CO2 o 1,8 miliona ton rocznie, wspierając tym samym walkę z globalnym ociepleniem.

źródło: Polska Morska, Gasum, Equinor , fot: Gasum

Zobacz podobne

Min. Moskwa: konsekwentna polityka dywersyfikacyjna zapewniła Polsce bezpieczeństwo

AZ

Prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej: budowa nowego promu – zaawansowana

BS

Tunel pod Świną będzie nieczynny

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie