Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie Żegluga

W stoczni CRIST położono stępkę pod nową jednostkę CSOV

6 sierpnia 2024 roku w stoczni CRIST w Gdyni odbyła się ważna ceremonia położenia stępki pod nowoczesny statek przeznaczony do obsługi morskich farm wiatrowych. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele CRIST S.A., Ulstein Verft oraz JP Morgan Asset Management, co podkreśla znaczenie tego projektu na arenie międzynarodowej.

Proces budowy tej zaawansowanej jednostki rozpoczął się już 16 maja 2024 roku, kiedy to w gdyńskiej stoczni CRIST S.A. miało miejsce pierwsze cięcie blach dla statku oznaczonego numerem 322. Po zakończeniu montażu kadłuba, jednostka zostanie przetransportowana do stoczni Ulstein Verft w Norwegii, gdzie przejdzie kolejne etapy prac, w tym wodowanie. Planowana dostawa statku do zamawiającego przewidziana jest na 2026 rok.

Nowoczesne statki Commissioning Service Operation Vessels (CSOV) – Przełom w technologii offshore

Budowa dwóch jednostek typu Commissioning Service Operation Vessels (CSOV) została oficjalnie ogłoszona w styczniu 2024 roku. Kontrakty zostały podpisane przez Ulstein Verft i JP Morgan Asset Management, działającego w imieniu inwestorów instytucjonalnych. Umowa obejmuje również dwie opcje, co wskazuje na długoterminowy charakter tego projektu.

Statek CSOV – Innowacyjny projekt dla wymagających warunków morskich

Statek typu Construction Service Operation Vessel (CSOV) o długości 89,6 metra będzie stanowił kluczowe narzędzie do instalacji offshore. Zostanie wyposażony w hybrydowy system napędu bateryjnego oraz przystosowany do zasilania zielonym metanolem, co pozwoli na prowadzenie operacji neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla. Na pokładzie znajdzie się 110 pojedynczych kabin oraz miejsca noclegowe dla 132 osób, co zapewni komfort pracy dla załogi.

Jednostka będzie wyposażona w nowoczesną kładkę kompensującą ruchy statku, centralnie umieszczoną wieżę z windą do transferu personelu i ładunków oraz żuraw 3D zdolny do podnoszenia ładunków o masie do 5 ton w warunkach offshore. Optymalizacja logistyki pokładowej obejmuje duże pojemności magazynowe oraz bezstopniowe podejście do instalacji offshore, co przekłada się na wyjątkową efektywność operacyjną. Dzięki nowatorskiemu projektowi kadłuba, statek zapewni doskonałe właściwości morskie, nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych.

Nowe horyzonty dla morskiej energetyki wiatrowej

Realizacja projektu budowy nowoczesnych statków typu CSOV stanowi kluczowy krok w rozwoju infrastruktury morskiej energetyki wiatrowej. Dzięki zaawansowanej technologii i innowacyjnym rozwiązaniom, te jednostki będą w stanie sprostać najbardziej wymagającym wyzwaniom w branży offshore.

źródło: Polska Morska, media /fot: Ulstein

Zobacz podobne

 Zwiedzanie „Titanica”

BS

Konkurs! Śladami Tadeusza Wendy po Porcie Gdynia

MZ

Konsolidacja polskich stoczni odpowiedzią na wyzwania czasu pandemii ?

KD

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie