Poszukiwani wykonawcy drogi krajowej do pierwszej elektrowni atomowej w Polsce. Nowa trasa prowadząca do gminy Choczewo połączy realizowaną inwestycję z drogą ekspresową S6. Dzięki temu będzie można szybciej, bezpieczniej i wygodniej dotrzeć nad morze.
W Dzienniku Urzędowym UE ukazało się ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” zlokalizowanej w gminie Choczewo. Droga projektowana jest po całkowicie nowym śladzie i będzie łączyć aktualnie budowaną S6 z elektrownią.
Rozpoczęty przetarg dotyczy zaprojektowania i wybudowania jednojezdniowej drogi, o przekroju 1×2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego).
Zakres inwestycji
Przebudowana bądź wybudowana zostanie infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Zainstalowane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz powstanie kanalizacja deszczowa i kanał technologiczny. Dodatkowo wykonane zostaną elementy ochrony środowiska, takie jak przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym oraz ekrany przeciwolśnieniowe.
Ponadto nowa droga krajowa poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku na oś 11,5 t.
Strategiczne połączenie
Nowa trasa zapewni skomunikowanie pierwszej w kraju elektrowni jądrowej z drogą ekspresową S6. Dzięki inwestycji zwiększy się przepustowość układu komunikacyjnego, odciążona zostanie sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci się czas podróży między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo.
Inwestycja została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.
Szczegóły dotyczące postępowań dostępne są na platformie zamówień publicznych. W przypadku odcinka od Lubiatowa do DW213 wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 18 miesięcy na realizację prac (z wyłączeniem okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca). Umowę planujemy podpisać w I kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2028 r.
Z kolei wykonawca trasy od drogi wojewódzkiej nr 213 do S6 będzie miał 22 miesięce na realizację prac (z wyłączeniem okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca). Umowę planujemy podpisać w I kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w III kwartale 2028 r.
Źródło, fot. GDDKiA