9. sierpnia na terenie Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Porcie Gdańsk miała miejsce ceremonia podniesienia biało-czerwonej bandery na „Ursie” – nowej pogłębiarce Urzędu Morskiego w Gdyni. Główne zadanie „Ursy” to obsługa nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Jak wyglądał proces budowy pogłębiarki – zapraszamy do obejrzenia materiału filmowego.
Pogłębiarka posiada własny system pogłębiarski oraz ładownię, która w trakcie pracy wypełniana jest urobkiem, pobieranym ze spłyconych miejsc np. na torze podejściowym, i z której następnie za pomocą systemu pomp i rurociągów ten urobek wypompowuje się na miejsce odkładu.
„Ursa” na stałe stacjonować będzie w Porcie Nowy Świat. Umowę na jej budowę podpisano w marcu 2022 roku. Zakładała ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę statku. Wartość kontraktu to 117 mln zł, a zrealizowała go fińska stocznia Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracowała z firmami z Holandii. Pogłębiarka ma długość całkowitą 62,75 m i szerokość 12 m, pojemność brutto: 1195. Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki, a niecały rok później pogłębiarka została zwodowana. „Ursa” przypłynęła do Polski 12 czerwca 2024 roku i zacumowała w Porcie Nowy Świat na Mierzei Wiślanej.
Źródło Polska Morska z mediów fot. Port Gdańsk