Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Stocznie Technologie

Jak wygladał proces budowy „Ursy” – nowej pogłębiarki Urzędu Morskiego w Gdyni

9. sierpnia na terenie Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Porcie Gdańsk miała miejsce ceremonia podniesienia biało-czerwonej bandery na „Ursie” – nowej pogłębiarce Urzędu Morskiego w Gdyni. Główne zadanie „Ursy” to obsługa nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Jak wyglądał proces budowy pogłębiarki – zapraszamy do obejrzenia materiału filmowego.

mat. filmowy Urząd Morski w Gdyni

Pogłębiarka posiada własny system pogłębiarski oraz ładownię, która w trakcie pracy wypełniana jest urobkiem, pobieranym ze spłyconych miejsc np. na torze podejściowym, i z której następnie za pomocą systemu pomp i rurociągów ten urobek wypompowuje się na miejsce odkładu.

„Ursa” na stałe stacjonować będzie w Porcie Nowy Świat. Umowę na jej budowę podpisano w marcu 2022 roku. Zakładała ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę statku. Wartość kontraktu to 117 mln zł, a zrealizowała go fińska stocznia Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracowała z firmami z Holandii. Pogłębiarka ma długość całkowitą 62,75 m i szerokość 12 m, pojemność brutto: 1195. Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki,  a niecały rok później pogłębiarka została zwodowana. „Ursa” przypłynęła do Polski 12 czerwca 2024 roku i zacumowała w Porcie Nowy Świat na Mierzei Wiślanej.

Źródło Polska Morska z mediów fot. Port Gdańsk

Zobacz podobne

Marcin Kierwiński pełnomocnikiem rządu ds. odbudowy po powodzi

KM

Prace nad budową parkingu na terenie Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg postępują zgodnie z planem!

KM

Zbiornik Racibórz Dolny – „olbrzym” który ochronił Opole i Wrocław przed zalaniem

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie