Polski Portal Morski
Aktualności Extra Ważne Żegluga

Największe statki świata

Wśród największych i najbardziej imponujących statków na świecie, szczególne miejsce zajmuje Blue Marlin — półzanurzalny statek ciężarowy, zaprojektowany z myślą o przewożeniu wyjątkowo dużych i ciężkich ładunków. Ten olbrzym, zbudowany w 1999 roku przez firmę Hyundai Heavy Industries w Korei Południowej, należy do elitarnej grupy jednostek zdolnych do przewożenia najbardziej wymagających obiektów, takich jak platformy wiertnicze, okręty wojenne, a nawet inne statki.

Kluczowe Cechy i Zastosowania

Półzanurzalność to jedna z najbardziej charakterystycznych cech Blue Marlin. Dzięki niej statek może częściowo zanurzyć swój pokład, co umożliwia łatwy załadunek i rozładunek masywnych obiektów. Po zanurzeniu, ładunek jest precyzyjnie umieszczany na pokładzie, a następnie statek wynurza się, unosząc transportowane konstrukcje nad poziom wody. To innowacyjne rozwiązanie sprawia, że Blue Marlin jest niezastąpiony w przewozie ładunków, które tradycyjne statki transportowe nie byłyby w stanie pomieścić.

Nośność Blue Marlin również budzi podziw. Ogromna przestrzeń ładunkowa oraz zdolność do przenoszenia ekstremalnie ciężkich obiektów czynią go idealnym narzędziem do transportu takich konstrukcji jak platformy wiertnicze czy sekcje mostów. Możliwości te sprawiają, że Blue Marlin odgrywa kluczową rolę w globalnym przemyśle morskim, szczególnie w sektorze naftowym i gazowym.

Statek ten znalazł zastosowanie zarówno w przemyśle, jak i militariach. Przykładem jest transport amerykańskiego niszczyciela USS Cole, który został uszkodzony podczas ataku terrorystycznego w 2000 roku. Blue Marlin przetransportował okręt z Jemenu do Stanów Zjednoczonych, co było jednym z najbardziej spektakularnych zadań w jego historii. Ponadto, statek regularnie przewozi platformy wiertnicze na odległe miejsca eksploatacji, często na krańcach świata.

Jednym z najbardziej rekordowych przewozów w historii Blue Marlin był transport platformy wiertniczej „Thunder Horse PDQ” w 2004 roku. Ta ogromna konstrukcja ważyła ponad 60 tysięcy ton, co czyniło ją jednym z największych ładunków morskich, jakie kiedykolwiek przetransportowano.

Aby sprostać coraz większym wymaganiom przemysłu, w 2003 roku Blue Marlin przeszedł modernizację, która zwiększyła jego nośność i poprawiła zdolności manewrowe. Dzięki temu statek jest w stanie wykonywać jeszcze bardziej złożone i wymagające misje transportowe.

Lider w Transporcie Ciężkim

Blue Marlin oraz jego siostrzany statek, MV Black Marlin, są uważane za jedne z największych półzanurzalnych ciężarówek na świecie. Ich zdolność do transportu ekstremalnie ciężkich i dużych ładunków czyni je kluczowymi narzędziami w globalnym przemyśle morskim, szczególnie w sektorze naftowym. Dzięki takim jednostkom, możliwe jest realizowanie najbardziej ambitnych projektów inżynieryjnych, które bez nich byłyby niemożliwe do zrealizowania.

Blue Marlin to nie tylko cud inżynierii, ale także niezbędne ogniwo w łańcuchu globalnego transportu ciężkiego, który odgrywa kluczową rolę w współczesnej gospodarce.

źródło Polska Morska z mediów / fot. Autorstwa U.S. Navy/Journalist 2nd Class Ryan C. McGinley

Zobacz podobne

Chrzest „Ocelota” i „Tarpana” w strugach deszczu

KM

Zakończenie procesu rezerwacji mocy regazyfikacyjnych na Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej

AB

Pomorze/ Ratownicy wydobyli z morza kapitana, który wypadł z jachtu na środku Bałtyku

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie