W usteckim porcie trwają intensywne prace nad wydobyciem wraku statku „Baltic Lady II”, który zatonął w okolicach nabrzeża portu 8 sierpnia bieżącego roku. Po nieudanej pierwszej próbie podniesienia jednostki metodą balonową, w tym tygodniu planowane jest kolejne podejście, mające na celu ratowanie wraku i ustalenie przyczyny jego zatonięcia.
Wstępne analizy wskazują, że główną przyczyną zatonięcia statku była nieszczelność kingstonów – zaworów dennych, które kontrolują wypływ wody z jednostki. To poważne uszkodzenie spowodowało, że jednostka, zacumowana w usteckim porcie, nabrała wody i zatonęła.
Ekipa nurków zatrudniona przez armatora statku próbowała wcześniej podnieść „Baltic Lady II” przy użyciu balonów powietrznych. Metoda ta polega na umieszczeniu wokół wraku specjalnych balonów, które mają na celu wypchnięcie jednostki ku powierzchni. Równocześnie używana jest pompa zanurzeniowa do wypompowywania wody z ładowni, co ma pomóc w podniesieniu statku.
Wojciech Grzymkowski z słupskiej delegatury Urzędu Morskiego w Gdyni wyjaśnia: – „Polega to na tym, że coś w rodzaju balonów powietrznych umieszcza się wokół jednostki. Do tego pompa zanurzeniowa wypompowuje wodę z ładowni. Pompa musi mieć większą wydajność niż nieszczelność, aby jednostka podniosła się. Jak już się podniesie, to będzie można dokładnie zobaczyć, którędy woda dostaje się do środka.”
Plany na Najbliższy Tydzień
W nadchodzących dniach planowana jest kolejna próba wydobycia „Baltic Lady II”. Specjaliści liczą na poprawę wyników, gdyż poprawione zostaną parametry techniczne używanego sprzętu oraz dokładność działań. Z powodzeniem przeprowadzone operacje mają na celu nie tylko odzyskanie wraku, ale również dokładne zbadanie przyczyn wypadku, aby uniknąć podobnych incydentów w przyszłości.
Wydobycie wraku „Baltic Lady II” z usteckiego portu to skomplikowane i wymagające zadanie, które wymaga precyzyjnego działania i zaawansowanego sprzętu. Kolejna próba w tym tygodniu da nadzieję na sukces, a ścisła współpraca ekspertów i odpowiednich służb będzie kluczowa w dalszym przebiegu operacji. Ustalanie przyczyn zatonięcia i skuteczne zakończenie akcji ratunkowej są niezwykle istotne dla bezpieczeństwa żeglugi i ochrony portów morskich.
źródło: Polska Morska, Ustka, Radio Gdańsk / fot: Autorstwa Henryk Bielamowicz – Praca własna, CC BY-SA 4.0, Wikipedia
1 komentarz
Słaba ilustracja: gdzie ten okręt, co zatonął? Nawet na Wikipedii są jego foty, zresztą m.in tegoż samego autora. Tylko trzeba było poszukać…