Port w Elblągu stoi przed istotnymi zmianami w zakresie obsługi jednostek oraz planowanej modernizacji. Przyszłe zmiany mają wpływ na to, jakie statki będą mogły korzystać z portu oraz kiedy zakończą się prace nad budową drogi wodnej z Bałtyku.
Port w Elblągu będzie mógł obsługiwać jednostki dużo mniejsze, niż zakładano – nie o długości 120, a 80 metrów. Dodatkowo, modernizacja nabrzeża została opóźniona, a zakończenie budowy drogi wodnej z Bałtyku do Elbląga może nastąpić najwcześniej w 2028 roku.
Zmieniające się Założenia Budowy Drogi Wodnej
Budowa drogi wodnej z Bałtyku do Elbląga przez kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej rozpoczęła się w 2019 roku. Obecnie realizowane są prace związane z budową toru wodnego o głębokości pięciu metrów na rzece. Na końcowym odcinku toru będzie on wąski, co pozwala na ruch jednostek tylko w jedną stronę. Dodatkowo, planowana jest budowa obrotnicy, która umożliwi wpływanie do Elbląga statków o długości do 80 metrów.
Rozpoczęcie prac budowlanych nad obrotnicą wymaga przeprowadzenia analizy środowiskowej, która trwa minimum rok. Dlatego też zakończenie modernizacji portu i dokończenie budowy drogi wodnej w standardzie docelowym będzie możliwe najwcześniej w 2028 roku.
Pomimo opóźnień, istnieje nadzieja, że port w Elblągu zacznie przyjmować mniejsze jednostki już od końca 2025 roku. Obecnie w Porcie Gdańsk rozładowywanych jest rocznie 50-60 statków, które mogłyby korzystać z elbląskiego portu. Analizy dotyczące atrakcyjności portu dla tych jednostek są w toku, a zainteresowanie ze strony operatorów wskazuje na realne perspektywy rozwoju.
źródło: Polska Morska, Radio Gdańsk, Elbląg / fot: Elbląg, archiwum, poglądowe