Wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz wydała zgodę na budowę terminala przeładunkowego. Nowy terminal będzie pełnił funkcję głębokowodnej bazy dla instalacji morskich elektrowni wiatrowych. Terminal ma zostać zlokalizowany na wodach zewnętrznych Portu Gdańsk na Zatoce Gdańskiej.
Decyzja wojewody obejmuje zezwolenie na budowę, przebudowę i rozbiórkę w ramach projektowanego terminala kontenerowego T5. Dotyczy to m.in. budowy nabrzeża przeładunkowego, umocnienia brzegów, dalb odbojowo-cumowniczych, placów składowych, powierzchni komunikacyjnych oraz parkingów. W ogłoszeniu podkreślono również, że pozwolenie obejmuje wykonanie dodatkowych prac budowlanych, w tym przebudowę kanalizacji kablowej, sieci wewnętrznej teletechnicznej oraz instalacji kanalizacji deszczowej, co jest związane z planowanymi rozbiórkami falochronu brzegowego, placów manewrowych i dróg dojazdowych.
Dodatkowo wykonawca będzie mógł przeprowadzić rozbiórki umocnienia brzegu, dalby cumowniczej przy terminalu T1, dróg oraz części instalacji elektrycznych i teletechnicznych.
Baza do budowy farmy wiatrowej na Bałtyku
Zgodnie z informacjami przetargowymi podanymi przez spółkę Istrana (spółka celowa Baltic Hub), terminal T5 może być wykorzystywany jako baza dla procesu instalacji morskich elektrowni wiatrowych (OWIB). Terminal ma stanowić przedłużenie istniejącego terminala T1. W tym celu zostanie zbudowany ląd na obszarze o powierzchni około 21 ha.
Terminal T5 zostanie wyposażony w nabrzeża cumownicze umożliwiające import komponentów dostarczanych drogą morską oraz ich eksport na statkach instalacyjnych. Zostanie również zainstalowana rampa Ro-Ro.
Baltic Hub, który został uruchomiony w 2007 r. jako DCT Gdańsk, posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Dwa głębokowodne nabrzeża terminalu mają łączną długość 1,3 km, co umożliwia jednoczesną obsługę czterech statków. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w tym największe kontenerowce świata.
W 2023 roku terminal przetworzył 2,05 miliona TEU i zatrudnia ponad 1,4 tys. pracowników.
Źródło: Polska Morska / z mediów Fot.: X/Arkadiusz Marchewka