ORP „Grom” był pierwszym z dwóch niszczycieli zamówionych przez Polskę w Wielkiej Brytanii, w stoczni Samuel White w Cowes. Drugi z tej pary, ORP „Błyskawica”, obecnie funkcjonuje jako okręt-muzeum.
W wydaniu czasopisma „Morze” z sierpnia 1936 roku poinformowano, że 21 lipca tego roku odbyła się uroczysta ceremonia wodowania ORP „Grom”. Aktu chrztu dokonała pani Poznańska, żona konsula generalnego Polski w Wielkiej Brytanii. W wydarzeniu wzięli udział między innymi admirał Świrski, szef Kierownictwa Marynarki Wojennej, oraz ambasador Wielkiej Brytanii w Warszawie, William Kennard. ORP „Błyskawica”, siostrzany okręt „Groma”, miał być zwodowany w październiku tego samego roku.
Budowa „Groma” rozpoczęła się 17 lipca 1935 roku, a podniesienie bandery miało miejsce 11 maja 1937 roku. W tamtym czasie niszczyciel ten był jednym z najpotężniejszych i najszybszych okrętów w swojej klasie. Jego główne uzbrojenie obejmowało siedem dział kalibru 120 mm oraz sześć wyrzutni torpedowych o kalibrze 533 mm. Okręt napędzały dwie turbiny parowe Parsonsa o łącznej mocy 54 000 KM, co umożliwiało osiąganie prędkości 39,5 węzłów.
W obliczu zbliżającego się wybuchu II wojny światowej, 30 sierpnia 1939 roku, niszczyciele ORP „Burza”, ORP „Błyskawica” oraz ORP „Grom” zrealizowały plan „Pekin”, przechodząc do Wielkiej Brytanii.
Podczas kampanii norweskiej w 1940 roku, ORP „Grom” działał w okolicach Narwiku, ostrzeliwując niemieckie pozycje. 4 maja tego roku, kiedy okręt przygotowywał się do odkotwiczenia we fiordzie Rombakken, został zaatakowany przez niemiecki bombowiec. Dwie z sześciu zrzuconych bomb trafiły w „Groma” – pierwsza wybuchła przy burcie, powodując uszkodzenie na długości 20 metrów, a druga uderzyła w śródokręcie, co doprowadziło do eksplozji torped w wyrzutniach. Okręt zatonął w ciągu trzech minut, a życie straciło 59 członków załogi. Niemcy, obsługujący stanowiska na brzegu, otworzyli ogień do rozbitków, jednak zostali uciszeni przez brytyjski niszczyciel HMS „Bedouin”, który uczestniczył w akcji ratunkowej.
Pierwsze nurkowania na wraku ORP „Grom” przeprowadzono 6 października 1986 roku. W sierpniu 2010 roku, z udziałem polskich nurków, ustalono, że wrak okrętu, przełamany na pół, spoczywa pionowo na ścianie skalnej na głębokości 115 metrów.
źródło Polska Morska / fot. Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, ORP Grom na reklamowej karcie stoczni Samuel White & Co. Ltd w Cowes