Polski Portal Morski
Aktualności Historia

88 lat temu odbyło się wodowanie ORP Grom

ORP „Grom” był pierwszym z dwóch niszczycieli zamówionych przez Polskę w Wielkiej Brytanii, w stoczni Samuel White w Cowes. Drugi z tej pary, ORP „Błyskawica”, obecnie funkcjonuje jako okręt-muzeum.

W wydaniu czasopisma „Morze” z sierpnia 1936 roku poinformowano, że 21 lipca tego roku odbyła się uroczysta ceremonia wodowania ORP „Grom”. Aktu chrztu dokonała pani Poznańska, żona konsula generalnego Polski w Wielkiej Brytanii. W wydarzeniu wzięli udział między innymi admirał Świrski, szef Kierownictwa Marynarki Wojennej, oraz ambasador Wielkiej Brytanii w Warszawie, William Kennard. ORP „Błyskawica”, siostrzany okręt „Groma”, miał być zwodowany w październiku tego samego roku.

Budowa „Groma” rozpoczęła się 17 lipca 1935 roku, a podniesienie bandery miało miejsce 11 maja 1937 roku. W tamtym czasie niszczyciel ten był jednym z najpotężniejszych i najszybszych okrętów w swojej klasie. Jego główne uzbrojenie obejmowało siedem dział kalibru 120 mm oraz sześć wyrzutni torpedowych o kalibrze 533 mm. Okręt napędzały dwie turbiny parowe Parsonsa o łącznej mocy 54 000 KM, co umożliwiało osiąganie prędkości 39,5 węzłów.

W obliczu zbliżającego się wybuchu II wojny światowej, 30 sierpnia 1939 roku, niszczyciele ORP „Burza”, ORP „Błyskawica” oraz ORP „Grom” zrealizowały plan „Pekin”, przechodząc do Wielkiej Brytanii.

Podczas kampanii norweskiej w 1940 roku, ORP „Grom” działał w okolicach Narwiku, ostrzeliwując niemieckie pozycje. 4 maja tego roku, kiedy okręt przygotowywał się do odkotwiczenia we fiordzie Rombakken, został zaatakowany przez niemiecki bombowiec. Dwie z sześciu zrzuconych bomb trafiły w „Groma” – pierwsza wybuchła przy burcie, powodując uszkodzenie na długości 20 metrów, a druga uderzyła w śródokręcie, co doprowadziło do eksplozji torped w wyrzutniach. Okręt zatonął w ciągu trzech minut, a życie straciło 59 członków załogi. Niemcy, obsługujący stanowiska na brzegu, otworzyli ogień do rozbitków, jednak zostali uciszeni przez brytyjski niszczyciel HMS „Bedouin”, który uczestniczył w akcji ratunkowej.

Pierwsze nurkowania na wraku ORP „Grom” przeprowadzono 6 października 1986 roku. W sierpniu 2010 roku, z udziałem polskich nurków, ustalono, że wrak okrętu, przełamany na pół, spoczywa pionowo na ścianie skalnej na głębokości 115 metrów.

źródło Polska Morska / fot. Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, ORP Grom na reklamowej karcie stoczni Samuel White & Co. Ltd w Cowes

Zobacz podobne

Polska Żegluga Morska: MS Polesie bierze udział w akcji ratowniczej, zostanie na miejscu do jej zakończenia; poszukiwane są cztery osoby

AZ

Chemiczne zanieczyszczenia w jednym z najgłębszych miejsc na ziemi

BS

XXI Regaty Unity Line im. Piotra Waszczenki

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie