Polski Portal Morski
Aktualności Turystyka Żegluga

„Varsovia” już pływa. Nowe promy dla polskich armatorów

Nowoczesny prom Varsovia zasilił flotę Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Pasażersko-samochodowa jednostka powstała we Włoszech i jest największą, jaką dotychczas dysponował kołobrzeski armator, dla którego nowy prom to większe możliwości konkurowania z zagranicznymi przewoźnikami na Bałtyku.

Duża pojemność i wysoki standard

Varsovia, nowoczesny prom Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, już pływa. 
– Inwestycja duża, historyczna. To jest pierwszy nowy, zupełnie nowo wybudowany prom dla PŻB od ponad 20 lat. Jednostka jest nowa, wyposażona i dopasowana w zupełności do potrzeb naszych pasażerów – poinformowała Jolanta Kowalska z Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. 

Prom Varsovia może zabrać na pokład aż 930 pasażerów. Do tego do 150 ciężarówek i 200 aut osobowych. To szósta jednostka we flocie kołobrzeskiego armatora. Razem z Mazovią kursuje ze Świnoujścia do szwedzkiego Ystad.

Mazovia i Varsovia będą miały taką samą ładowność, jak poprzednie trzy promy, tak że tutaj efektywność znacznie wzrośnie. Nie będzie już trzech promów, które zużywają ogromne ilości paliwa, dodatkowo będą niższe opłaty za emisję dwutlenku węgla – powiedział Piotr Redmerski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Wzmocnienie polskich armatorów

Prom wybudowany we włoskiej stoczni Visentini wyróżnia bardziej przyjazny dla środowiska napęd LNG. Wzmocnieniu pozycji polskich armatorów na Bałtyku służy rozpoczęty jeszcze w poprzedniej kadencji program Batory. 

– Przez 7 lat nie wydarzyło się nic. Polscy armatorzy nie mieli, nie dostali nowych promów, a konkurencja zrobiła już to dawno i przez to utracili dużą część rynku. Dzisiaj musimy nadrobić te straty i robimy wszystko, aby doprowadzić do sytuacji, w której polskie firmy shippingowe dostaną nowe promy – podkreślił Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.

Program zakłada budowę trzech nowych promów: dwóch dla Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie i jednego dla kołobrzeskiej Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, z opcją budowy kolejnego.

Cieszy nas jedno, że mogą polscy armatorzy dostać prom, który rzeczywiście może konkurować z innymi – powiedział Piotr Redmerski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Pierwszy z promów dla Polskiej Żeglugi Morskiej zwodowano w październiku. Jednostka ma zostać ukończona w przyszłym roku.

Źródło: TVP3 Szczecin Fot.: Polferries

Zobacz podobne

Elektrownia jądrowa w Polsce. USA przedstawiły oficjalną ofertę

KM

UŻŚS: Spotkanie z Dyrektorem Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy ws. projektu pilotażowego wdrożenie RIS

Autor

Mamy 100 proc. gazu w magazynach

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie