Zmodernizowana trasa kolejowa połączy północ z południem, morze z górami, wodę. Kluczowa dla rozwoju Pomorza Zachodniego, ale też korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, magistrala kolejowa CE-59, tzw. Nadodrzanka zostanie wyremontowana i dostosowana do potrzeb przewoźników.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju Transeuropejskiej Sieci Transportowej – TEN-T – wprowadza obowiązek modernizacji lub budowy kluczowych dróg funkcjonujących w ramach tej międzynarodowej sieci. Na podstawie Rozporządzenia 2024/1679 z 13 sierpnia, do sieci bazowej rozszerzonej TEN-T została wpisana magistrala kolejowa CE-59 biegnąca wzdłuż Odry, tzw. Nadodrzanka. Trasa składa się z linii drogi kolejowej nr 401: Świnoujście-Szczecin, nr 273: Szczecin-Wrocław i dalej aż do przejścia granicznego z Czechami.
ZMPSiŚ od lat aktywnie działa na rzecz C-E 59. Również teraz chce uczestniczyć w pracach dotyczących modernizacji. Wspólne konsultacje, wymiana informacji i współpraca merytoryczna całej branży logistycznej mają na celu wsparcie inwestora w poprawie parametrów magistrali i dostosowanie ich nie tylko do potrzeb, ale i możliwości Portów w Szczecinie i Świnoujściu, jako węzłów komunikacyjnych, którędy transportowane Nadodrzanką towary mogą przemieszczać się z południa na północ Europy.
Źródło. fot. ZMPSiŚ