29 września 1959 roku w Stoczni Szczecińskiej miało miejsce historyczne wydarzenie. Na pochylni „Wulkan” zwodowano pierwszy dziesięciotysięcznik – statek towarowy MS Janek Krasicki. Był to pierwszy drobnicowiec typu B-54 zbudowany w tej stoczni i zarazem 53. jednostka wyprodukowana w powojennej historii tego zakładu.
Stępkę pod budowę MS Janek Krasicki położono 10 grudnia 1958 roku, a w prace zaangażowane były brygady młodych robotników należących do Związku Młodzieży Socjalistycznej, który objął budowę patronatem. Dokumentacja techniczna, na podstawie której zbudowano statek, była oparta na planach MS Marceli Nowotko – jednostki zbudowanej w Gdańsku w 1955 roku.
Wodowanie statku na pochylni „Wulkan” było szczególnym momentem w historii Stoczni Szczecińskiej, która zyskała na znaczeniu jako kluczowy ośrodek budowy dużych jednostek morskich w Polsce. Pochylnia „Wulkan”, jako jedna z największych w stoczni, umożliwiła zwodowanie dziesięciotysięcznika, co było dowodem na zdolności produkcyjne i innowacyjność polskiego przemysłu stoczniowego.
Uroczyste Podniesienie Bandery
18 czerwca 1960 roku, podczas obchodów Dni Morza, MS Janek Krasicki oficjalnie wszedł do służby w Polskich Liniach Oceanicznych. Uroczystość podniesienia polskiej bandery odbyła się przy Wałach Chrobrego w Szczecinie, a wzięli w niej udział rodzice patrona statku – Jana Krasickiego, działacza komunistycznego zamordowanego przez Niemców w 1943 roku. Matką chrzestną jednostki została Maria Krasicka, matka patrona.
Niestety, uroczystość miała tragiczny finał. W trakcie wydarzenia, tłumnie zwiedzający statek ludzie spowodowali załamanie się trapu, co doprowadziło do upadku wielu osób do wody i na nabrzeże. W wyniku tego wypadku dwie osoby zmarły, a wiele innych zostało rannych.
MS Janek Krasicki miał imponujące wymiary. Jego długość całkowita wynosiła 153,7 metra, szerokość 19,4 metra, a zanurzenie 8,3 metra. Statek był napędzany silnikiem spalinowym o mocy 5741 kW, wyprodukowanym w Fabryce Cegielskiego w Poznaniu, co pozwalało mu osiągać prędkość maksymalną 16 węzłów.
Pod banderą polską statek pływał do 1984 roku, obsługując trasy międzynarodowe i przewożąc różnorodne towary. Po zakończeniu służby, jednostka została zezłomowana w Hongkongu.
Dziedzictwo Pochylni „Wulkan”
Pochylnia „Wulkan”, na której zwodowano MS Janek Krasicki, była jedną z najważniejszych pochylni w Stoczni Szczecińskiej, odgrywając kluczową rolę w rozwoju polskiego przemysłu stoczniowego. Jej nowoczesne jak na tamte czasy wyposażenie umożliwiało budowę i wodowanie dużych jednostek, co przyczyniło się do umocnienia pozycji Polski na rynku międzynarodowym w zakresie budowy statków.
Po latach intensywnej działalności, pochylnia „Wulkan” przestała być używana po upadku komunizmu i restrukturyzacji przemysłu stoczniowego w Polsce. Obecnie teren dawnej stoczni, w tym obszar pochylni, przeszedł rewitalizację i jest wykorzystywany w nowych celach, pozostawiając jednak ślady przeszłości jako symbol dawnej potęgi polskiego przemysłu stoczniowego.
Wodowanie MS Janek Krasicki na pochylni „Wulkan” pozostaje istotnym wydarzeniem w historii polskiej gospodarki morskiej, świadczącym o ambicjach i możliwościach przemysłu stoczniowego w Polsce w okresie powojennym.
źródło Polska Morska z mediów/ fot. Archiwum PLO