Polski Portal Morski
Aktualności Historia Stocznie

Pierwszy dziesięciotysięcznik zwodowany na pochylni „Wulkan” – m/s Janek Krasicki

29 września 1959 roku w Stoczni Szczecińskiej miało miejsce historyczne wydarzenie. Na pochylni „Wulkan” zwodowano pierwszy dziesięciotysięcznik – statek towarowy MS Janek Krasicki. Był to pierwszy drobnicowiec typu B-54 zbudowany w tej stoczni i zarazem 53. jednostka wyprodukowana w powojennej historii tego zakładu.

Stępkę pod budowę MS Janek Krasicki położono 10 grudnia 1958 roku, a w prace zaangażowane były brygady młodych robotników należących do Związku Młodzieży Socjalistycznej, który objął budowę patronatem. Dokumentacja techniczna, na podstawie której zbudowano statek, była oparta na planach MS Marceli Nowotko – jednostki zbudowanej w Gdańsku w 1955 roku.

Wodowanie statku na pochylni „Wulkan” było szczególnym momentem w historii Stoczni Szczecińskiej, która zyskała na znaczeniu jako kluczowy ośrodek budowy dużych jednostek morskich w Polsce. Pochylnia „Wulkan”, jako jedna z największych w stoczni, umożliwiła zwodowanie dziesięciotysięcznika, co było dowodem na zdolności produkcyjne i innowacyjność polskiego przemysłu stoczniowego.

Uroczyste Podniesienie Bandery

18 czerwca 1960 roku, podczas obchodów Dni Morza, MS Janek Krasicki oficjalnie wszedł do służby w Polskich Liniach Oceanicznych. Uroczystość podniesienia polskiej bandery odbyła się przy Wałach Chrobrego w Szczecinie, a wzięli w niej udział rodzice patrona statku – Jana Krasickiego, działacza komunistycznego zamordowanego przez Niemców w 1943 roku. Matką chrzestną jednostki została Maria Krasicka, matka patrona.

Niestety, uroczystość miała tragiczny finał. W trakcie wydarzenia, tłumnie zwiedzający statek ludzie spowodowali załamanie się trapu, co doprowadziło do upadku wielu osób do wody i na nabrzeże. W wyniku tego wypadku dwie osoby zmarły, a wiele innych zostało rannych.

MS Janek Krasicki miał imponujące wymiary. Jego długość całkowita wynosiła 153,7 metra, szerokość 19,4 metra, a zanurzenie 8,3 metra. Statek był napędzany silnikiem spalinowym o mocy 5741 kW, wyprodukowanym w Fabryce Cegielskiego w Poznaniu, co pozwalało mu osiągać prędkość maksymalną 16 węzłów.

Pod banderą polską statek pływał do 1984 roku, obsługując trasy międzynarodowe i przewożąc różnorodne towary. Po zakończeniu służby, jednostka została zezłomowana w Hongkongu.

Dziedzictwo Pochylni „Wulkan”

Pochylnia „Wulkan”, na której zwodowano MS Janek Krasicki, była jedną z najważniejszych pochylni w Stoczni Szczecińskiej, odgrywając kluczową rolę w rozwoju polskiego przemysłu stoczniowego. Jej nowoczesne jak na tamte czasy wyposażenie umożliwiało budowę i wodowanie dużych jednostek, co przyczyniło się do umocnienia pozycji Polski na rynku międzynarodowym w zakresie budowy statków.

Po latach intensywnej działalności, pochylnia „Wulkan” przestała być używana po upadku komunizmu i restrukturyzacji przemysłu stoczniowego w Polsce. Obecnie teren dawnej stoczni, w tym obszar pochylni, przeszedł rewitalizację i jest wykorzystywany w nowych celach, pozostawiając jednak ślady przeszłości jako symbol dawnej potęgi polskiego przemysłu stoczniowego.

Wodowanie MS Janek Krasicki na pochylni „Wulkan” pozostaje istotnym wydarzeniem w historii polskiej gospodarki morskiej, świadczącym o ambicjach i możliwościach przemysłu stoczniowego w Polsce w okresie powojennym.

źródło Polska Morska z mediów/ fot. Archiwum PLO

Zobacz podobne

Ocean Wind planuje umieścić swoją bazę we Władysławowie

PL

Polscy żeglarze w olimpijskiej formie. Medal MŚ klasy 49er był blisko

AB

Zaprojektujmy od nowa molo Południowe

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie