Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Porty Ważne

„Grażyna Gęsicka” z 307. dostawą gazu ziemnego do Terminala LNG w Świnoujściu

Kolejna dostawa gazu ziemnego dotarła do Świnoujścia! W tym roku to jest to już 39. gazowiec, który dotarł do Terminala LNG i 307. od początku jego funkcjonowania. Tym razem z USA do Świnoujscia dotarła jednostka „Grażyna Gęsicka”.

Gazowiec „Grażyna Gęsicka” powstał w jednej z wiodących stoczni na świecie, specjalizujących się w budowie statków do transportu LNG – Hyundai Heavy Industries – zlokalizowanej w koreańskim Ulsan. Podobnie jak pozostałe jednostki zamówione przez Grupę ORLEN, mierzy ok. 300 metrów i dysponuje pojemnością około 105 mln m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym.

Gazowiec, tak jak resztę floty, wyposażono w rozwiązania zwiększające jego efektywność energetyczną i ograniczające wpływ pracy statku na środowisko naturalne, m.in. zintegrowane zarządzanie poborem energii elektrycznej. Na etapie projektowania kształt kadłuba i śruby napędowej zostały zoptymalizowane pod kątem redukcji oporów. Dla zmniejszania tarcia pomiędzy kadłubem a powierzchnią wody zastosowano technologię Air Lubrication System (ALS). Dzięki pracy nad profilem hydrodynamicznym udało się obniżyć poziom spalania paliwa w trakcie pracy jednostki.

W konstrukcji statku zastosowano także system ponownego skraplania (reliquefaction system), pozwalający na odzyskanie gazu, który w czasie transportu ulega naturalnemu odparowaniu. Skuteczność tego procesu zwiększa odpowiednia izolacja zbiornika LNG. W porównaniu z jednostkami starszego typu, zastosowane rozwiązanie znacznie ogranicza straty ładunku. Dodatkowo, odzyskany w trakcie transportu gaz może być użyty jako paliwo do silników lub produkcji energii elektrycznej niezbędnej do zasilania urządzeń statku. Wykorzystanie niskoemisyjnego gazu ziemnego znacznie ogranicza emisję dwutlenku węgla w porównaniu z typowymi paliwami stosowanymi w ciężkim transporcie morskim.

Oprócz zastosowania rozwiązań ukierunkowanych na ochronę środowiska naturalnego wielkość i ładowność zamówionych przez ORLEN statków pozwalają na odbiór ładunków z niemal wszystkich terminali skraplających i regazyfikacyjnych na świecie, zwiększając potencjał zaangażowania Grupy ORLEN w międzynarodowy handel LNG.

Źródło Polska Morska z mediów, fot. Gaz-System Serwis X

Zobacz podobne

Marcin Kierwiński pełnomocnikiem rządu ds. odbudowy po powodzi

KM

Prace nad budową parkingu na terenie Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg postępują zgodnie z planem!

KM

Zbiornik Racibórz Dolny – „olbrzym” który ochronił Opole i Wrocław przed zalaniem

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie