„Podpisaliśmy umowę na wykonanie wywiadu ferromagnetycznego dna morskiego w miejscu, w którym powstanie falochron osłaniający port. Chodzi o sprawdzenie, czy nic tam nie zalega, a jeżeli zalega to dzięki badaniu będziemy mogli odpowiednio reagować” – poinformował w sobotę (31.08) w serwisie X (Twitter) wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Wykonanie wywiadu ferromagnetycznego dna morskiego to kolejny ważny krok w realizacji terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Na ostaniej konferencji prasowej Arkadiusz Marchewka poinformował, że decyzja lokalizacyjna dotycząca Głębokowodnego Terminala Kontenerowego jest już ostateczna. Obecnie trwają prace nad uzupełnieniem materiałów potrzebnych do uzyskania decyzji środowiskowej. Planowany terminal to kluczowy projekt infrastrukturalny, który zwiększy możliwości przeładunkowe i logistyczne polskich portów, zwłaszcza w kontekście rosnącego ruchu towarowego. Celem inwestycji jest to, by na przełomie lat 2028/2029 największe kontenerowce na świecie mogły zawijać do portu w Świnoujściu na Pomorzu Zachodnim.
Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Zgodnie z taką ideą wybrany podmiot ma zrealizować projekt zagospodarowując część Zatoki Pomorskiej i przyległych nieruchomości. Warto też zwrócić uwagę na specyfikę działalności terminalu, którego lokalizacja ogranicza do minimum wpływ na otoczenie i środowisko naturalne. Ma to również istotne znacznie dla mieszkańców dzielnicy Warszów, która będzie od terminalu oddzielona naturalną ścianą lasu.
Źródło Polska Morska z mediów fot. ZMPSiŚ