29 sierpnia 2024 roku odbyła się 5. Sesja Rady Miasta Gdańska, na której kluczowym tematem była działalność Portu Gdańsk w zakresie przeciwdziałania pyleniu. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Portu Gdańsk, w tym Regina Stawnicka, rzecznik prasowy, oraz Piotr Bura, dyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji.
Podczas sesji poruszono temat roli węgla w polskim miksie energetycznym. Obecnie węgiel stanowi 63% surowców energetycznych wykorzystywanych w Polsce, przy czym pozostałe źródła energii to OZE (27%) i gaz (10%). Jednakże, zgodnie z planami, udział węgla w miksie energetycznym ma systematycznie maleć, aby do 2035 roku osiągnąć poziom 20%.
Po wybuchu wojny w Ukrainie w 2022 roku, Port Gdańsk odegrał kluczową rolę w odbiorze i dystrybucji węgla w Polsce. Jednakże, jak poinformowała Regina Stawnicka, w I półroczu 2024 roku nastąpił spadek przeładunków węgla o 61%, co oznacza powrót do poziomów sprzed kryzysu w 2022 roku. Ta tendencja ma się utrzymywać w kolejnych latach.
Regina Stawnicka przedstawiła również plan naprawczy, który uwzględnia postulaty mieszkańców Gdańska dotyczące minimalizowania uciążliwości związanych z pyleniem. Mimo że podjęte działania znacznie ograniczają problem, całkowite jego wyeliminowanie jest trudne ze względu na naturalne warunki atmosferyczne, takie jak silny wiatr czy letnie burze, które sprzyjają unoszeniu pyłu.
Przyszłość Składowania Węgla w Porcie Gdańsk
Podczas sesji omówiono również plany dotyczące przyszłości składowania węgla w Porcie Gdańsk. Zgodnie z zapowiedziami, hałda węgla przy ul. Śnieżnej zostanie przeniesiona w inne miejsce w trzecim kwartale 2024 roku. Natomiast do początku 2025 roku węgla ma nie być także na placu składowym przy ul. Chodackiego.
Spotkanie zakończyło się przekazaniem radnym szczegółowego materiału dotyczącego działań Portu Gdańsk, który zawierał informacje na temat bieżących i planowanych działań w zakresie minimalizowania pylenia oraz przyszłości składowania węgla w porcie.
Port Gdańsk odgrywa ważną rolę w krajowej logistyce energetycznej, a podejmowane działania mają na celu zmniejszenie wpływu operacji portowych na lokalną społeczność, przy jednoczesnym utrzymaniu efektywności gospodarczej.