Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

W ciągu I półrocza 2024 r. przez polskie porty wyeksportowano 3,9 mln ton ziarna, w tym 1,5 mln przez Port Gdańsk

Żniwa dobiegły już końca. W większości województw zbiory są gorsze od ubiegłorocznych. A niska podaż ziarna przekłada się na pracę terminali przeładunkowych w portach morskich. Te zlokalizowane w Porcie Gdańsk są przygotowane na większy ruch dopiero po zbiorach kukurydzy, które w tym roku zapowiadają się dobrze.

W 2023 r., pomimo dużej konkurencji na światowym rynku zbóż Polska wyeksportowała rekordowe 13,6 mln ton zbóż i produktów zbożowych, w tym większość przez porty (9,3 mln ton zbóż). W Porcie Gdańsk obroty sięgnęły prawie 3,1 mln ton. Był to najwyższy procentowy skok przeładunków w ub.r. (o 60 proc.). W związku ze wzmożonym ruchem samochodów ciężarowych zostały utwardzone place i przygotowane nowe miejsca odstawcze. Na kilku parkingach wykonano zadaszenia rakorafów, czyli urządzeń do pobierania próbek ziarna.

W tym roku jednak nic nie zapowiada „klęski urodzaju”, podobnej do tej ubiegłorocznej.  Ostatnie dwa miesiące pokazały, że obroty ziarnem na rynku są niewielkie, ponieważ rolnicy, niezadowoleni z obecnych cen, decydują się na magazynowanie swoich zbiorów, zamiast ich sprzedaży.

Według Izby Zbożowo-Paszowej w lipcu br. eksport zbóż z Polski drogą morską wyniósł 238 tys. ton wobec 494 tys. ton wywiezionych w czerwcu br. oraz 748 tys. ton wyeksportowanych w lipcu ub.r. Niewielki eksport spodziewany jest także w sierpniu.

A jak wygląda sytuacja w Porcie Gdańsk? – Sektor przeładunku zbóż jest niepewny, fluktuacyjny, raz jest górka, raz dołek. Wymaga to od nas monitorowania warunków rynkowych i odpowiedniej reakcji ze strony portu –  wyjaśnia Piotr Borowski, menadżer klienta w Porcie Gdańsk. – Pokazują to liczby. W ciągu 7 miesięcy br. przeładunki ziarna wyniosły blisko 1,7 mln ton, to prawie tyle samo co w analogicznym okresie ub.r. Do maja utrzymywały się na wysokim poziomie (ok. 300 tys. ton miesięcznie), ale w czerwcu nastąpił wyraźny spadek. Od tego czasu utrzymuje się trend spadkowy.

W Porcie Gdańsk przeładunki zbóż realizuje siedmiu operatorów. Największy z nich to GBT – Gdański Terminal Masowy. Jego średnie obroty to 110 tys. ton miesięcznie. Jednak od czerwca notuje spadki przeładunków zbóż. Tak jak inni operatorzy.

Ale nie tylko niższe plony i oczekiwanie przez rolników na wyższe ceny w skupie miały wpływ na spadki obrotów zbożem w polskich portach. Przyczyniły się do tego również mniejsze ilości ukraińskiego ziarna w tranzycie. Mniejsze, oczywiście w porównaniu z dwoma poprzednimi latami. A to za sprawą funkcjonowania Ukraińskiego Korytarza Morskiego. 16 sierpnia minął dokładnie rok, od kiedy pierwszy zablokowany statek opuścił port w Odessie, korzystając z tymczasowego korytarza dla statków handlowych. Od tego czasu, ukraińskie porty wyeksportowały 43,5 mln produktów rolnych. Sporo ukraińskiego zboża trafia również do rumuńskiego portu w Konstancji nad Morzem Czarnym.

Źródło/fot.: Port Gdańsk

Zobacz podobne

83 lat temu podniesiono banderę na ORP „Orzeł”2 lutego 1939 r. nastąpiło uroczyste podniesienie bandery na ORP „Orzeł”

BS

Nowy armator i ładunki mogą wypłynąć z polskich portów

AB

 W pobliżu pól naftowych szpiegują rosyjskie statki naukowe

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie