Polski Portal Morski
Bez kategorii Extra Historia Inne

„Dar Pomorza” w rejsie dookoła świata

W 1934 roku studenci Szkoły Morskiej w Gdyni wyruszyli w podróż dookoła świata na szkolnej fregacie „Dar Pomorza”. Rejs trwał prawie rok. 16 września 1934 roku statek opuścił Gdynię, a powrócił do niej 3 września 1935. Załoga „Daru Pomorza” pokonała wówczas 39 tysięcy mil morskich, zaś żaglowiec jako pierwszy statek pod biało-czerwoną banderą opłynął świat! Był to najsłynniejszy i najdłuższy rejs w historii „białej fregaty” – wydarzenie o wielkiej symbolicznej wymowie, dokumentujące morskie ambicje II Rzeczypospolitej.

Za pomysłodawcę wyprawy uważa się kapitana Konstantego Maciejewicza (znanego wszystkim miłośnikom żagli m.in. z książek Karola Olgierda Borchardta)– komendanta „Daru Pomorza”. Koncepcja rejsu, która była kilkakrotnie modyfikowana pod wpływem wytycznych Ministerstwa Przemysłu i Handlu, zakładała ostatecznie opłynięcie świata trasą przez Kanał Panamski, Pacyfik, Ocean Indyjski, Przylądek Dobrej Nadziei i powrót do Europy w ciągu 11 miesięcy, z załogą szkolną złożoną w większości z kandydatów bezpośrednio po egzaminach do Szkoły Morskiej.  

„Dar Pomorza” został starannie przygotowany do podróży. Finalnie w historyczny rejs popłynęli: komendant, 34 członków stałej załogi, 11 uczniów II rocznika nawigacyjnego oraz 58 kandydatów – w sumie 104 osoby. W rejsie uczestniczyły osoby mocno zapisane później w historii polskiej bandery, obok komendanta Konstantego Maciejewicza, także czterech późniejszych komendantów żaglowca: Konstanty Kowalski (II oficer), Alojzy Kwiatkowski (radiooficer, komendant czasu wojny), Stefan Gorazdowski (V oficer) i Kazimierz Jurkiewicz (instruktor). Pierwszym oficerem był słynny kapitan Tadeusz Meissner, czwarty oficerem Stanisław Kosko – ostatni przed wojną dyrektor PSM.

16 września 1934 roku na Nabrzeżu Francuskim przy Dworcu Morskim uroczyście pożegnano  żaglowiec wyruszający w rejs.

Po pokonaniu Atlantyku, 27 listopada fregata zameldowała się u wejścia do Kanału Panamskiego, następnego dnia doszło do spotkania z gdyńskim harcerzem Władysławem Wagnerem, kontynuującym na „Zjawie II” swój wokółziemski rejs. Komendant „Daru Pomorza” udzielił żeglarzowi wsparcia, zaopatrując go w zapasy żywności, załoga pomogła w drobnych naprawach, jacht u burty żaglowca pokonał Kanał.

4 grudnia polska bandery po raz pierwszy pojawiła się na Pacyfiku, a 9-go „Dar” przeciął linię równika, co uhonorowano tradycyjnym chrztem równikowym (w tej podróży jeszcze trzykrotnie „Dar” będzie meldował się na równiku).

W styczniu 1935 roku, po kilkudniowym pobycie w Honolulu na Hawajach, żaglowiec ruszył w stronę Japonii – do Jokohamy dotarł po najdłuższym morskim etapie – 41 dni na oceanie. W Nagasaki, z inicjatywy słynnego kapelana „Daru”, księdza Wojciecha Kossak-Główczewskiego, doszło do spotkania z polskimi misjonarzami z ojcem Maksymilianem Kolbe. W większości odwiedzanych portów nasz żaglowiec był serdecznie witany przez gospodarzy, ale także przez rozrzuconych po świecie rodaków.

Podczas rejsu „Dar” zahaczył także w symboliczny sposób o kontynent australijski zawijając do niewielkiego portu Broome. Następnie przez Ocean Indyjski żaglowiec wziął kurs na Przylądek Dobrej Nadziei. Wokółziemską pętlę zamknął na Atlantyku 28 lipca 1935 roku, a z końcem sierpnia wrócił na Bałtyk.

Powitanie, które miało miejsce 3 września miało wyjątkowo uroczysty charakter – statki w porcie witały „Dar Pomorza” głosem syren, nad żaglowcem krążył klucz wodnosamolotów. Statek wszedł do portu w gali banderowej, na topie trzeciego masztu powiewał wimpel – białoczerwona wstęga długości 39 metrów, symbolizujący przebyte mile morskie – w sumie „biała fregata” zawinęła do 23 portów, w ciągu 352 dni przebyła 38 746 mil morskich.

Powtórzeniem wyprawy „Daru Pomorza”, był wokółziemski rejs jego następcy – „Daru Młodzieży” w latach 1987/1988.

Źródło Polska Morska z mediów fot. UMG

Zobacz podobne

XXI Regaty Unity Line. Żeglarskie zmagania na Bałtyku już w sierpniu!

AB

Obajtek: zakup ropy naftowej powinien być scentralizowany

MZ

ORP ORZEŁ UZNANY ZA ZAGINIONY

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie