Polski Portal Morski
Aktualności Inne Porty Ważne Żegluga

Niemiecki okręt podwodny zacumował w Gdyni. Podobne mogą trafić do Polski

W porcie w Gdyni pojawił się niemiecki okręt podwodny typu 2021A, U-34 (S184). To już druga jednostka tego typu, która w ostatnim czasie zacumowała na polskich wodach. Wizyta ta wzbudza duże zainteresowanie, ponieważ okręty podobnej klasy mogą w przyszłości zasilić flotę polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”.

Okręt U-34 to jednostka podwodna serii 212A, będąca jednym z sześciu okrętów tego typu służących w Marynarce Wojennej Niemiec. Zbudowany w latach 2001-2007, U-34 reprezentuje nowoczesną technologię morską, charakteryzującą się cichym napędem niezależnym od powietrza (AIP), który umożliwia operowanie pod wodą przez dłuższy czas bez konieczności wynurzania się. To jeden z kluczowych atutów tego typu jednostek, co czyni je trudnymi do wykrycia i idealnymi do działań operacyjnych.

Wizyta U-34 w Gdyni ma charakter roboczy. Jej głównym celem jest umożliwienie załodze odpoczynku oraz uzupełnienie zapasów. Niemniej jednak, obecność tej zaawansowanej jednostki podwodnej na polskich wodach budzi szczególne zainteresowanie w kontekście trwającego programu „Orka”.

Program „Orka” a nowe okręty podwodne dla Polski

Program „Orka” zakłada modernizację polskiej floty podwodnej poprzez zakup nowoczesnych jednostek. Obecnie Polska Marynarka Wojenna dysponuje przestarzałymi okrętami, a zakup nowych jest priorytetem dla wzmocnienia obronności kraju. Niemiecki koncern ThyssenKrupp Marine Systems, odpowiedzialny za budowę okrętów typu 212A, jest jednym z kluczowych oferentów w tym strategicznym przetargu.

Jednostki oferowane Polsce, to nowoczesne okręty serii 212CD. Są one dłuższe, lepiej uzbrojone i wyposażone w bardziej zaawansowane systemy bojowe w porównaniu do wcześniejszych modeli. Tego typu okręty mogą znacząco wzmocnić zdolności operacyjne polskiej floty, zwłaszcza w zakresie ochrony morskich granic oraz prowadzenia operacji specjalnych.

Polska Marynarka Wojenna stoi przed ważną decyzją dotyczącą wyboru dostawcy nowych okrętów podwodnych. Program „Orka” ma kluczowe znaczenie dla przyszłości obronności kraju, a wybór nowoczesnych jednostek, takich jak oferowane okręty serii 212CD, może wzmocnić zdolności operacyjne polskiej floty i zwiększyć bezpieczeństwo morskich granic Polski.

Wizyta U-31 w Gdyni – wzmacnianie współpracy

Nie jest to pierwsza wizyta niemieckiego okrętu podwodnego w polskim porcie. W czerwcu w Gdyni zacumował inny niemiecki okręt typu 212A – U-31. Oprócz uzupełniania zapasów i odpoczynku załogi, miało tam miejsce spotkanie ambasadorów Niemiec i Norwegii z dowództwem polskiej Marynarki Wojennej. Oba te kraje również korzystają z okrętów podwodnych dostarczanych przez ThyssenKrupp Marine Systems, co może świadczyć o zacieśnianiu współpracy w zakresie bezpieczeństwa morskiego.

Wizyta U-34 w Gdyni jest istotnym krokiem w procesie oceny potencjalnych jednostek, które mogą zasilić polską flotę. Okręt ten reprezentuje najnowocześniejsze technologie, a oferta złożona przez niemiecki koncern jest jedną z najbardziej konkurencyjnych na rynku.

Wizyta U-34 oraz wcześniejsza wizyta U-31 wskazują na rosnące znaczenie współpracy między Polską a Niemcami w zakresie obronności morskiej.

Polska Morska, media / fot: ilustr. Wikipedia, Autorstwa Bundeswehr-Fotos

Zobacz podobne

Karetki wodne na mazurskich jeziorach kończą dyżur

PL

Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie ogłasza nabór!

KM

Gdańsk wyda ponad 123 mln zł na inwestycje przeciwpowodziowe

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie