W porcie w Gdyni pojawił się niemiecki okręt podwodny typu 2021A, U-34 (S184). To już druga jednostka tego typu, która w ostatnim czasie zacumowała na polskich wodach. Wizyta ta wzbudza duże zainteresowanie, ponieważ okręty podobnej klasy mogą w przyszłości zasilić flotę polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”.
Okręt U-34 to jednostka podwodna serii 212A, będąca jednym z sześciu okrętów tego typu służących w Marynarce Wojennej Niemiec. Zbudowany w latach 2001-2007, U-34 reprezentuje nowoczesną technologię morską, charakteryzującą się cichym napędem niezależnym od powietrza (AIP), który umożliwia operowanie pod wodą przez dłuższy czas bez konieczności wynurzania się. To jeden z kluczowych atutów tego typu jednostek, co czyni je trudnymi do wykrycia i idealnymi do działań operacyjnych.
Wizyta U-34 w Gdyni ma charakter roboczy. Jej głównym celem jest umożliwienie załodze odpoczynku oraz uzupełnienie zapasów. Niemniej jednak, obecność tej zaawansowanej jednostki podwodnej na polskich wodach budzi szczególne zainteresowanie w kontekście trwającego programu „Orka”.
Program „Orka” a nowe okręty podwodne dla Polski
Program „Orka” zakłada modernizację polskiej floty podwodnej poprzez zakup nowoczesnych jednostek. Obecnie Polska Marynarka Wojenna dysponuje przestarzałymi okrętami, a zakup nowych jest priorytetem dla wzmocnienia obronności kraju. Niemiecki koncern ThyssenKrupp Marine Systems, odpowiedzialny za budowę okrętów typu 212A, jest jednym z kluczowych oferentów w tym strategicznym przetargu.
Jednostki oferowane Polsce, to nowoczesne okręty serii 212CD. Są one dłuższe, lepiej uzbrojone i wyposażone w bardziej zaawansowane systemy bojowe w porównaniu do wcześniejszych modeli. Tego typu okręty mogą znacząco wzmocnić zdolności operacyjne polskiej floty, zwłaszcza w zakresie ochrony morskich granic oraz prowadzenia operacji specjalnych.
Polska Marynarka Wojenna stoi przed ważną decyzją dotyczącą wyboru dostawcy nowych okrętów podwodnych. Program „Orka” ma kluczowe znaczenie dla przyszłości obronności kraju, a wybór nowoczesnych jednostek, takich jak oferowane okręty serii 212CD, może wzmocnić zdolności operacyjne polskiej floty i zwiększyć bezpieczeństwo morskich granic Polski.
Wizyta U-31 w Gdyni – wzmacnianie współpracy
Nie jest to pierwsza wizyta niemieckiego okrętu podwodnego w polskim porcie. W czerwcu w Gdyni zacumował inny niemiecki okręt typu 212A – U-31. Oprócz uzupełniania zapasów i odpoczynku załogi, miało tam miejsce spotkanie ambasadorów Niemiec i Norwegii z dowództwem polskiej Marynarki Wojennej. Oba te kraje również korzystają z okrętów podwodnych dostarczanych przez ThyssenKrupp Marine Systems, co może świadczyć o zacieśnianiu współpracy w zakresie bezpieczeństwa morskiego.
Wizyta U-34 w Gdyni jest istotnym krokiem w procesie oceny potencjalnych jednostek, które mogą zasilić polską flotę. Okręt ten reprezentuje najnowocześniejsze technologie, a oferta złożona przez niemiecki koncern jest jedną z najbardziej konkurencyjnych na rynku.
Wizyta U-34 oraz wcześniejsza wizyta U-31 wskazują na rosnące znaczenie współpracy między Polską a Niemcami w zakresie obronności morskiej.
Polska Morska, media / fot: ilustr. Wikipedia, Autorstwa Bundeswehr-Fotos