Port Gdynia gościł jeden z najdłuższych kontenerowców, jakie kiedykolwiek odwiedziły to miejsce – MSC Benedetta XIII. Gigantyczny statek ma długość 366,46 metrów i szerokość 48,26 metrów, co czyni go jednym z największych w historii portu. Jego wizyta odbyła się w ramach serwisu żeglugowego Swan, który zapewnia stałe połączenia z Dalekim Wschodem, dzięki czemu Gdynia coraz częściej przyjmuje tego typu jednostki.
MSC Benedetta XIII, należący do armatora Mediterranean Shipping Company (MSC), zacumował w terminalu BCT przy nabrzeżu Helskim I, wykonując niezwykle precyzyjne manewry, które wymagają dużej zręczności, ze względu na ograniczoną przestrzeń w porcie. Warunki manewrowe dla takich dużych statków są trudne, co sprawiło, że jego wejście do portu było spektakularnym widowiskiem.
Stałe połączenia z Dalekim Wschodem
Wizyta MSC Benedetta XIII była możliwa dzięki bezpośrednim połączeniom żeglugowym z Dalekim Wschodem, które zainaugurowano w Gdyni w lipcu zeszłego roku. Serwis Swan obsługuje jednostki różnej wielkości, a MSC Benedetta XIII jest jedną z największych, które zawijają do tego portu. Wcześniej podobnej wielkości jednostki, jak MSC Madeleine o długości 349 metrów, również gościły w Gdyni.
MSC Benedetta XIII planuje opuścić Port Gdynia w sobotę, 14 września, około godziny 18. Miłośnicy morskich gigantów będą mieli okazję zobaczyć statek z bliska. Mimo to warto na bieżąco sprawdzać aktualne godziny wyjścia statków na stronie Urzędu Morskiego w Gdyni, ponieważ mogą ulec zmianie. Doskonałym punktem obserwacyjnym jest Ostroga Pilotowa, z której można podziwiać zarówno wejścia, jak i wyjścia największych jednostek.
Strategiczna rola Gdyni dla MSC
W ostatnich latach Gdynia stała się kluczowym punktem na mapie szwajcarsko-włoskiego armatora MSC. W ramach rozwoju infrastruktury firma Medlog Poland, będąca częścią grupy MSC, podpisała w sierpniu tego roku umowę dzierżawy terenu w Porcie Gdynia na 20 lat. Działka o powierzchni 60 tys. m² zostanie przeznaczona na budowę nowoczesnego depotu kontenerowego.
Planowana inwestycja obejmuje m.in. automatyczną bramę terminalową, halę remontową dla kontenerów, a także specjalne stanowisko do mycia kontenerów z zamkniętym obiegiem wody, co spełnia wysokie normy ochrony środowiska. W skład kompleksu wejdzie również zaplecze biurowo-socjalne dla pracowników, co zwiększy efektywność obsługi kontenerów w porcie.
Dzięki tej inwestycji Gdynia umacnia swoją pozycję na globalnej mapie transportu morskiego, stając się istotnym węzłem logistycznym zarówno dla MSC, jak i dla międzynarodowych operacji żeglugowych.
źródło Polska Morska z mediów/ fot. By Wolfgang Fricke – Own work, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=131510784