6 września w siedzibie ZMPSiŚ S.A. została podpisana umowa na wykonanie skanu magnetycznego dna akwenu morskiego w ramach projektu pn.: „Budowa dostępu morskiego i kolejowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym Świnoujście”. Jako wykonawcę wybrano (w trybie zapytania ofertowego) UXO Marine Sp. z o.o. z Rumii – firmę specjalizującą się w badaniach geofizycznych na Bałtyku.
Umowę ze strony UXO Marine podpisał Jacek Leśniak, prezes zarządu, w imieniu Portu zaś Krzysztof Sadowski, wiceprezes ds. infrastruktury i Arnold Perepeczo, wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych.
Badanie będzie polegać na wykonaniu skanu dna morskiego pod kątem obecności obiektów ferromagnetycznych w części akwenu Portu Zewnętrznego w Świnoujściu, dla umożliwienia bezpiecznego wykonania planowanych robót związanych z realizacją projektu budowy terminalu. W ramach zamówienia spółka UXO Marine zbada zatem obszar pod kątem występowania potencjalnych niebezpieczeństw, w celu umożliwienia przyszłemu wykonawcy robót pogłębiarskich i hydrotechnicznych, oszacowania ryzyka natrafienia na obiekty niebezpieczne pochodzenia wojskowego oraz określenie nakładów koniecznych dla ich odsłonięcia, usunięcia i utylizacji. Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na wschód od Falochronu Wschodniego, otaczającego Terminal LNG w Świnoujściu. Badania wykonają dwa zespoły specjalistów: nurków, hydrografów, archeologów. Wyzwanie stanowić będą warunki pogodowe.
Obiekty ferromagnetyczne – to przeszkody, na które można trafić na dnie morza, a które zbudowane są z tzw. „ferromagnetyków”: żelaza, kobaltu, niklu, ale też innych stopów metali. Obiekty, o których mowa to m.in. zalegające na dnie morskim wraki, porzucone elementy konstrukcyjne, obiekty wojskowe – np. niewybuchy, ale też – puszki po piwie(!). Aparatura wykorzystywana do skanów jest tak czuła, że pozwala znaleźć nawet tak małe elementy zalegające na dnie morza.
Źródło/fot.: ZMPSiŚ