„Anemos”, największy na świecie statek towarowy napędzany siłą wiatru, zakończył swoją premierową podróż przez Ocean Atlantycki. Wypłynął z Francji, przewożąc na pokładzie luksusowe produkty, takie jak wino, koniak oraz francuskie stroje kąpielowe, docierając do Nowego Jorku po kilkutygodniowej podróży.
Opracowany przez firmę TransOceanic Wind Transport (TOWT), statek „Anemos” wyruszył 16 sierpnia 2024 roku z portu w Le Havre, a do Nowego Jorku dotarł 4 września. Rejs ten jest przełomowy, ponieważ „Anemos” jest pierwszym kontenerowcem w pełni napędzanym wiatrem, co otwiera nową erę w ekologicznej żegludze.
Innowacyjna technologia – statek przyszłości
Statek „Anemos”, którego nazwa w grece oznacza „wiatr”, mierzy 81 metrów długości i został zaprojektowany, aby zminimalizować emisję gazów cieplarnianych nawet o 90 procent w porównaniu do tradycyjnych jednostek napędzanych paliwami kopalnymi. Dzięki zastosowaniu żagli i wiatru jako głównego źródła napędu, statek znacząco redukuje emisje szkodliwych substancji, takich jak tlenki siarki i azotu, które są poważnym problemem dla środowiska.
Ambitne cele TOWT – przyszłość niskowęglowego transportu
TransOceanic Wind Transport, firma odpowiedzialna za stworzenie tego ekologicznego cudu techniki, postawiła sobie ambitny cel – do 2025 roku przewozić rocznie aż 72 000 ton towarów, zmniejszając emisję dwutlenku węgla o 9 600 ton rocznie. To znaczący krok naprzód w branży żeglugowej, która obecnie odpowiada za około 3,1 procent globalnej emisji CO2.
Podczas gdy całkowita rezygnacja z paliw kopalnych w transporcie morskim jest jeszcze odległą perspektywą, inicjatywy takie jak „Anemos” pokazują, że możliwe są ekologiczne alternatywy. Coraz więcej firm dąży do wprowadzenia zrównoważonych metod transportu, co stanowi ważny krok w kierunku dekarbonizacji światowej gospodarki.
Zmiana na horyzoncie – ekologia w żegludze
Pomimo wyzwań stojących przed pełnym przejściem na zrównoważoną energię w transporcie morskim, rośnie świadomość i potrzeba zmian w tej branży. Statki napędzane wiatrem, takie jak „Anemos”, wskazują na nowy kierunek, w którym zmierza globalna żegluga. W miarę rozwoju technologii oraz wzrostu zapotrzebowania na ekologiczne rozwiązania, można spodziewać się dalszego wzrostu liczby takich innowacyjnych jednostek na morzach i oceanach.
źródło Polska Morska z mediów / fot. X. TOWT