Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie Ważne

Grand Block Ceremony w Stoczni Crist S.A.: Start budowy kablowca dla Nexans Subsea Operations

We wtorek 10 września 2024 roku, na terenie Stoczni Crist S.A. miała miejsce uroczystość Grand Block Ceremony, inaugurująca budowę wielkiego bloku statku kablowego dla Nexans Subsea Operations. Projekt, oznaczony numerem roboczym NB317, zakłada stworzenie nowoczesnej jednostki do układania kabli elektroenergetycznych, która trafi do norweskiego odbiorcy.

Grand Block Ceremony to ważny moment w procesie budowy statku, podkreślający rozpoczęcie kluczowych prac konstrukcyjnych. Pierwszy blok został umieszczony w suchym doku, a w kolejnych miesiącach kolejne segmenty będą transportowane i montowane, aby jednostka nabrała ostatecznego kształtu.

Budowany statek, nazwany Nexans Electra, zostanie wyposażony w zaawansowany system dynamicznego pozycjonowania klasy DP3, co pozwoli na stabilne działanie w trudnych warunkach pogodowych, zachowując jednocześnie wysoką precyzję manewrowania. Projekt jednostki został stworzony przez firmę Skipsteknisk, a jego model bazuje na koncepcji ST-297 CLV (Cable Laying Vessel), czyli statku do układania kabli.

Statek kablowy Nexans Electra to jednostka o imponujących wymiarach – 149,9 metra długości i 31 metrów szerokości. Został zaprojektowany z myślą o specjalistycznych zadaniach, takich jak układanie kabli elektroenergetycznych, ich łączenie, naprawa oraz zabezpieczanie. Na pokładzie znajdą się dwie główne obrotnice, które będą służyć do przechowywania kabli, w tym kabli światłowodowych. Dodatkowo, statek posiada kosz do kabli światłowodowych o nośności 450 ton.

W porównaniu do wcześniejszego modelu, Nexans Aurora (NB314), nowy kablowiec będzie udoskonalony – z dodatkową obrotnicą pod pokładem, co zwiększa jego pojemność. Łącznie, jednostka będzie mogła przenosić prawie 14 000 ton kabli, co czyni ją jednym z najbardziej zaawansowanych statków tego typu na świecie.

Nexans Electra zaprojektowano z myślą o minimalizacji emisji CO2. Statek będzie wyposażony w hybrydowy układ napędowy, który pozwoli na korzystanie z mieszanki biodiesla, co znacząco zmniejszy ślad węglowy jednostki. To jedno z wielu rozwiązań, które ma na celu zwiększenie ekologiczności operacji morskich, w szczególności w trudnych warunkach środowiskowych.

Częściowo wyposażona jednostka powstanie w polskiej stoczni Crist S.A., natomiast końcowe prace wykończeniowe odbędą się w norweskiej stoczni Ulstein Verft. Ostatecznym odbiorcą statku będzie firma Nexans, specjalizująca się w zaawansowanych rozwiązaniach z zakresu okablowania i komunikacji.

Polska Morska, źródło: CRIST S.A. / fot: CRIST S.A., FB

Zobacz podobne

Grupa Azoty Police wspiera rozwój Zachodniej Obwodnicy Szczecina i zwraca uwagę na korzyści związane z potencjalną budową Zachodniej Obwodnicy Kolejowej

AB

MI zapowiada zmiany w uchwale dotyczącej rozbudowy portu w Świnoujściu

BS

Weź udział w rejsie kadrowy na legendarnym Zawiszy Czarnym

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie