Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Terminal kontenerowy w Świnoujściu. Kluczowa inwestycja w realizacji, korzyści dla mieszkańców

Budowa terminalu kontenerowego w Świnoujściu pozostaje niezagrożona – tak zapewniał prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Jarosław Siergiej, w jednej z szczecińskich rozgłośni radiowych. Mimo pojawiających się obaw, nie rozważa się zmiany lokalizacji inwestycji, która będzie kluczowym elementem rozwoju regionu.

Prezes Siergiej zadeklarował, że w związku z budową portu, mieszkańcy mogą spodziewać się dodatkowych korzyści w ramach rekompensaty za ewentualne niedogodności związane z projektem. Jak sam przyznał, Zarząd Morskich Portów jest prawnie zobowiązany do zrealizowania pewnych działań, co wynika z decyzji środowiskowej, jednak zarząd także czuje się moralnie zobowiązany, aby wspierać lokalną społeczność. W związku z tym, w planach jest m.in. modernizacja popularnej trasy rowerowej R10 oraz budowa nowego dojścia do plaży, aby zrekompensować utrudnienia wywołane inwestycją. Siergiej podkreślił również, że liczy na sugestie i potrzeby mieszkańców, które mogą stać się dodatkowym punktem odniesienia w planach rekompensacyjnych.

W Sejmie pojawiły się także najnowsze informacje dotyczące budowy terminalu. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka potwierdził, że prace nad projektem idą zgodnie z harmonogramem, a terminal ma być gotowy do użytku pod koniec 2028 roku. Obecnie trwają prace nad dostarczeniem niezbędnych dokumentów do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, co ma nastąpić do końca września.

Marchewka podkreślił również znaczenie terminalu kontenerowego dla polskiej gospodarki morskiej. W ostatnich miesiącach poczyniono istotne kroki, które zbliżają nas do momentu, w którym największe kontenerowce będą mogły zawijać do portu w Świnoujściu. Koszt budowy lądowej części inwestycji, obejmującej m.in. drogi dojazdowe, to około 1,2 miliarda złotych. Dodatkowo, w wieloletnim planie rozwoju przewidziano 10 miliardów złotych na stworzenie 70-kilometrowego toru podejściowego, a budowa pirsu pochłonie około 2,5 miliarda złotych.

Terminal w Świnoujściu ma stać się jednym z kluczowych portów na Bałtyku, co znacząco wpłynie na rozwój gospodarczy całego regionu oraz Polski.

źrodło Polska Morska z mediów/ fot. ZMPSiŚ

Zobacz podobne

Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie ogłasza nabór!

KM

Gdańsk wyda ponad 123 mln zł na inwestycje przeciwpowodziowe

KM

Grupa Azoty Police wspiera rozwój Zachodniej Obwodnicy Szczecina i zwraca uwagę na korzyści związane z potencjalną budową Zachodniej Obwodnicy Kolejowej

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie