Polski Portal Morski
Aktualności Historia

90. rocznica wypłynięcia „Daru Pomorza” w rejs dookoła świata

16 września 1934 roku „Dar Pomorza”, z 106-osobową załogą dowodzoną przez kapitana Konstantego Maciejewicza, wyruszył w historyczny rejs dookoła świata. Początkowo planowano, że wyprawa potrwa 18 miesięcy i obejmie więcej portów, jednak ostatecznie Ministerstwo Przemysłu i Handlu zdecydowało o skróceniu rejsu, zapewniając jednocześnie odpowiednie finansowanie. Dzięki temu żaglowiec spędził na morzu prawie rok.

Historyczna wyprawa

W trakcie wyprawy załoga odwiedziła 23 porty, m.in. Santa Cruz de Tenerife, Fort-de-France, Santo Domingo, Cristobal, wyspy Galapagos, kilka portów japońskich, Hongkong, Singapur, Broome w Australii, Durban, Georgetown i Antwerpię. Podróż była pionierska na wielu płaszczyznach – „Dar Pomorza” po raz pierwszy przepłynął Kanał Panamski i zawinął do Japonii. Żaglowiec czterokrotnie przekroczył równik, jednak tradycyjny chrzest morski odbył się tylko podczas pierwszego przejścia. W wielu odwiedzanych portach pierwszy raz załopotała polska bandera, a polska załoga była entuzjastycznie witana przez licznie zgromadzoną Polonię.

Trasa pełna wyzwań i egzotyki

Rejs nie obył się bez trudności – statek kilkukrotnie musiał stawić czoła silnym sztormom, a w pobliżu japońskich wysp omal nie znalazł się w oku cyklonu. Mimo tych wyzwań, załoga miała okazję zobaczyć egzotyczne miejsca, takie jak aktywny wulkan w Indonezji, uczestniczyć w połowach wielorybów czy odwiedzać japońskie miejsca kultu religijnego. Wyprawa cieszyła się dużym zainteresowaniem medialnym. Polskie Radio transmitowało na żywo pożegnanie statku w Gdyni, a prasa regularnie publikowała relacje z rejsu nadsyłane przez członków załogi. Po 252 dniach i przebyciu 38 746 mil morskich, „Dar Pomorza” powrócił do Gdyni, kończąc swój historyczny rejs dookoła świata 3 września 1935 roku.

Pamiątki z rejsu

W zbiorach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku znajduje się obecnie kilka pamiątek związanych z historycznym rejsem. Jedną z nich jest wiosło sterowe z Szanghaju, do którego przymocowano tabliczkę z wygrawerowanym na niej napisem: „Darowi Pomorza. Wesoło żeglujcie, wesoło, po życia burzliwym potoku: JANOSTWO CHUDZYŃSCY – Szanghaj, 31 marca 1935 r.” Na tylnej stronie pióra wiosła znajduje się druga tabliczka z napisem: „PAŃSTWOWA SZKOŁA MORSKA W GDYNI”. Innym interesującym przedmiotem jest prostokątna jedwabna chusteczka z jednostronnym, barwnym nadrukiem, przedstawiającym w jednym z rogów flagę japońską, a w przeciwległym — fragment polskiej flagi z godłem. Warto również wspomnieć o haftowanym, jedwabnym obrazku z Japonii, opatrzonym napisem: „PAMIĄTKA Z PODRÓŻY NAOKOŁO ŚWIATA”. Poniżej, w owalnym obramowaniu, znajduje się sylwetka żaglowca szkolnego „Dar Pomorza”, który został narysowany, a następnie pomalowany. Pod spodem widnieją daty i napis: „1934 / 1935 / YOKOHAMA”. Obraz oprawiony jest w ramę i zabezpieczony szkłem. Historyczna wyprawa stała się także inspiracją do stworzenia edukacyjnej gry planszowej „Darem Pomorza Dookoła Świata”, wydanej w latach 70. XX wieku przez Bydgoską Spółdzielnię Pracy „Zenit”.

Źródło: Narodowe Muzeum Morskie

Zobacz podobne

Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie ogłasza nabór!

KM

Gdańsk wyda ponad 123 mln zł na inwestycje przeciwpowodziowe

KM

Grupa Azoty Police wspiera rozwój Zachodniej Obwodnicy Szczecina i zwraca uwagę na korzyści związane z potencjalną budową Zachodniej Obwodnicy Kolejowej

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie