Polski Portal Morski
Aktualności Historia Inne

Powódź tysiąclecia – tragedia, która zjednoczyła Polaków

Lipiec 1997 roku przeszedł do historii jako czas największej powodzi w Polsce, znanej jako Powódź Tysiąclecia. To katastrofalne wydarzenie dotknęło wiele regionów, powodując ogromne straty i zmieniając oblicze kraju na wiele lat.

W lipcu 1997 roku intensywne opady deszczu doprowadziły do gwałtownego przybioru wód w rzekach. Od 6 lipca, kiedy to pierwsze miejscowości zaczęły być zalane przez Nysę Kłodzką, Odrę i inne rzeki, sytuacja stawała się coraz bardziej dramatyczna. Powódź obejmowała 25 ówczesnych województw, zalewając blisko 700 tysięcy hektarów oraz 1362 miejscowości, w tym wiele dużych miast, takich jak Wrocław, Opole, Kłodzko, Nysa i Racibórz.

Straty i ofiary

Powódź Tysiąclecia pochłonęła życie 54 osób, a około 1500 rodzin straciło dach nad głową. Straty materialne oszacowano na 3,5 miliarda dolarów. Woda zalała 680 tysięcy mieszkań, 4 tysiące mostów oraz 613 kilometrów wałów przeciwpowodziowych. Zniszczono 500 tysięcy hektarów upraw.

Reakcja władz i pomoc

Sytuacja stała się krytyczna. Premier Włodzimierz Cimoszewicz oraz inne władze, w tym wicepremier Marek Belka, podjęli działania ratunkowe oraz ogłosili mobilizację środków z rezerw budżetowych oraz Banku Światowego. Pomoc nadeszła również od organizacji, instytucji oraz zwykłych obywateli, którzy przekazywali dary rzeczowe i pieniężne.

Polskie Radio uruchomiło konto bankowe dla powodzian, a papież Jan Paweł II dwukrotnie apelował o solidarność z cierpiącymi.

Walka z żywiołem i odbudowa

Pomimo ogromnego wysiłku ratunkowego, powódź wciąż obejmowała nowe tereny. Wrocław i Racibórz znalazły się w szczególnie trudnej sytuacji, a w Warszawie brakowało tylko 4 centymetrów, by zalana została stolica.

Dopiero pod koniec lipca woda zaczęła ustępować, a pierwsza fala kulminacyjna minęła województwo szczecińskie. Straty były ogromne, a koszty odbudowy przekroczyły 12 miliardów złotych.

Polska Morska, media / fot: Autorstwa Mistrz69, Domena publiczna- Wikipedia

Zobacz podobne

Grupa Azoty Police wspiera rozwój Zachodniej Obwodnicy Szczecina i zwraca uwagę na korzyści związane z potencjalną budową Zachodniej Obwodnicy Kolejowej

AB

MI zapowiada zmiany w uchwale dotyczącej rozbudowy portu w Świnoujściu

BS

Weź udział w rejsie kadrowy na legendarnym Zawiszy Czarnym

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie