Agencja Uzbrojenia rozpoczęła konsultacje rynkowe dotyczące nowego okrętu hydrograficznego, jednak szczegóły projektu są podane w bardzo ogólny sposób. Nowa jednostka, Hydrograf, ma być jednokadłubowa, a jej wielkość będzie zależeć od wymagań autonomiczności (nie mniejszej niż 20 dób), funkcji operacyjnych oraz zdolności do pływania w trudnych warunkach morskich. Zasięg nowego okrętu ma wynosić co najmniej 5000 mil morskich, a jego maksymalne zanurzenie nie może przekraczać 5 metrów. Okręt będzie przystosowany do prowadzenia hydrograficznych, meteorologicznych i oceanograficznych pomiarów na akwenach, gdzie stan morza osiąga poziom 4, i będzie posiadał nieograniczoną zdolność morską. Operacje będą się odbywać głównie na wodach Morza Bałtyckiego i Północnego.
Nowa jednostka zostanie wyposażona w zaawansowane systemy, w tym dwugłowicową echosondę wielowiązkową, sonar holowany, magnetometr gradientowy oraz łodzie pomiarowe i robocze. W zestawie znajdzie się również bezzałogowy statek powietrzny przeznaczony do rozpoznania obrazowego, autonomiczne pojazdy nawodne i podwodne do przeprowadzania pomiarów batymetrycznych i sonarowych, a także podwodny pojazd inspekcyjny. Dodatkowo system nawigacji podwodnej, dynamiczne pozycjonowanie klasy DP2, bramownica rufowa i urządzenia dźwigowe umożliwią wykonywanie szerokiego zakresu zadań. Załogę stanowić będzie 48 osób, a okręt zostanie uzbrojony w systemy obrony przed działaniami dywersyjnymi oraz przeciwko dronom. Spełni także normy ochrony przed bronią masowego rażenia obowiązujące dla jednostek II rangi oraz otrzyma transponder IFF standardu Mk XIIA i zestaw zaawansowanych systemów łączności radiowej oraz satelitarnej.
Agencja Uzbrojenia ogłosiła, że do konsultacji wstępnych zgłosiły się następujące podmioty: Grupa PGZ ze swoimi strategicznymi partnerami, włoski koncern Fincantieri S.p.A., szwedzki Saab Kockums AB, Remontowa Shipbuilding S.A. oraz Enamor Sp. z o.o., odpowiedzialna za wyposażenie okrętu w zaawansowany sprzęt i systemy.
Obecnie Polska Marynarka Wojenna odpowiada za hydrografię na polskich obszarach morskich, działając we współpracy z Urzędami Morskimi w Gdyni i Szczecinie. Zadania hydrograficzne realizuje Biuro Hydrograficzne MW w Gdyni oraz Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego, będący częścią 3. Flotylli Okrętów. W skład dywizjonu wchodzą dwa okręty hydrograficzne ORP Heweliusz (265) i ORP Arctowski (266) z projektu 874, dwie starsze jednostki K-4 i K-10 oraz nowsze motorówki typu Wildcat 40. Motorówka MH 1, należąca do 12. Dywizjonu Trałowców w Świnoujściu, także wspiera operacje hydrograficzne.
Okręty projektu 874, ORP Heweliusz i ORP Arctowski, zbudowane w Stoczni Północnej w Gdańsku, służą w Marynarce Wojennej od 1982 roku. W tym samym roku przekazano do służby cywilne jednostki hydrograficzne „Zodiak” i „Planeta”, które już zostały zastąpione przez nowocześniejsze wersje: „Zodiak II” i „Planeta I” typu B618. Nowy Hydrograf ma zatem zastąpić wysłużone jednostki wojskowe, które niedługo osiągną 50 lat służby.
W przeszłości, polskie stocznie, takie jak Stocznia Północna w Gdańsku oraz Stocznia Szczecińska, specjalizowały się w budowie okrętów hydrograficznych i oceanograficznych dla sojuszniczych flot i instytutów badawczych. W latach 1976-1983 w Gdańsku zbudowano serię okrętów dla Marynarki Wojennej ZSRR, w tym jednostki projektu 872 i 872/II.
Obecnie w konsultacjach na nowy okręt hydrograficzny swoje oferty przedstawią m.in. Remontowa Shipbuilding oraz Grupa PGZ, wspólnie z zagranicznymi koncernami jak Fincantieri i Saab Kockums. Udział weźmie również firma Enamor z Gdyni, oferująca systemy hydrograficzne i hydroakustyczne.
Program budowy nowego Hydrografa daje szansę na rozwój polskiego przemysłu stoczniowego, który już teraz realizuje znaczące projekty, jak budowa fregat „Miecznik”, niszczycieli min „Kormoran II” oraz okrętów rozpoznania radioelektronicznego „Delfin”.
źródło Polska Morska z mediów/ fot. fot. Załoga ORP Heweliusz/Pion Pomiarów Hydrograficznych dZH MW