Podczas VI Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej „Transport intermodalny w kolejowo-morskich łańcuchach logistycznych” #InterModal2024, która odbywa się w Warszawie, przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zaprezentowali ambitne plany rozwoju transportu intermodalnego w regionie zachodniopomorskim. Konferencja jest jednym z najważniejszych wydarzeń w branży transportu intermodalnego, skupiając uwagę na współpracy między transportem kolejowym a morskim w obsłudze portów morskich.
Podczas konferencji Rafał Zahorski, pełnomocnik ds. rozwoju portów w ZMPSiŚ, przedstawił „Plany rozwoju transportu intermodalnego w Porcie Szczecin-Świnoujście i regionie zachodniopomorskim”. W swoim wystąpieniu podkreślił kluczową rolę tych portów w rozwijaniu efektywnego transportu intermodalnego, łączącego transport morski i kolejowy. Szczególną uwagę zwrócono na projekty infrastrukturalne, które mają na celu poprawę dostępności kolejowej do portów oraz zwiększenie przepustowości terminali.
Zahorski wziął także udział w panelu otwierającym konferencję, zatytułowanym „Udział transportu kolejowego w obsłudze portów morskich – stan infrastruktury zapewniającej dostępność sieci kolejowej”. Dyskusja skupiła się na roli kolei w obsłudze logistycznej portów oraz konieczności modernizacji i rozbudowy sieci kolejowej, aby sprostać rosnącym wymaganiom rynku i zwiększyć efektywność transportu towarów między portami a zapleczem lądowym.
Port Szczecin-Świnoujście odgrywa strategiczną rolę w zachodniopomorskim oraz całym polskim systemie transportu intermodalnego. Dzięki swojej korzystnej lokalizacji i nowoczesnym terminalom, jest jednym z kluczowych punktów na mapie europejskich szlaków transportowych. Inwestycje w infrastrukturę portową, w tym rozbudowa połączeń kolejowych, są priorytetem ZMPSiŚ, co ma na celu nie tylko zwiększenie przepustowości, ale także skrócenie czasu obsługi ładunków i zmniejszenie kosztów logistycznych.
Rozwój transportu intermodalnego w Porcie Szczecin-Świnoujście wpisuje się w szerszą strategię rozwoju gospodarki regionu zachodniopomorskiego. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę portową i kolejową, region ma szansę stać się jednym z kluczowych węzłów logistycznych w tej części Europy. Zwiększenie dostępności transportowej i wzmocnienie połączeń z kluczowymi rynkami europejskimi, takimi jak Niemcy i Skandynawia, otworzy nowe możliwości dla przedsiębiorstw działających w sektorze logistycznym.
Port Szczecin-Świnoujście, w kontekście globalnej transformacji energetycznej oraz rosnącej roli zrównoważonego transportu, staje się centrum innowacji, gdzie rozwój transportu intermodalnego zyskuje na znaczeniu. Dzięki temu możliwe będzie lepsze wykorzystanie potencjału regionu i dalsza integracja z europejskimi i światowymi łańcuchami dostaw.
Polska Morska / fot: ZMPSiŚ / envato