Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Wyniki Grupy OTL po I półroczu 2024 r.

W drugim kwartale 2024 roku przychody Grupy OTL wyniosły 81,6 mln zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 79,4 mln zł uzyskanych w pierwszym kwartale. Łącznie za pierwsze półrocze 2024 roku przychody osiągnęły poziom ponad 161 mln zł. EBITDA za ten okres wyniosła 33,2 mln zł, a zysk netto sięgnął 0,3 mln zł.

Słabsze wyniki finansowe w porównaniu do analogicznego, rekordowego okresu w 2023 roku wynikają głównie z niekorzystnych czynników rynkowych, które dotknęły segmenty hutniczy, energetyczny oraz agro. Mimo to Grupa OTL dostrzega oznaki ożywienia gospodarczego i wzrostu aktywności w sektorze ładunkowym.

W maju 2024 roku Grupa OTL przyjęła strategię rozwoju na lata 2024-2026, pod hasłem „ROZWÓJ, ORGANIZACJA, UNIWERSALNOŚĆ”. Ponadto, w pierwszym półroczu 2024 roku wypłacono drugą transzę dywidendy za 2023 rok, w wysokości 37,46 mln zł.

– Pierwsze półrocze 2024 r. dla Grupy OTL jak i całej branży portowo – logistycznej było bardzo wymagającym czasem, głównie ze względu na warunki rynkowe, na które złożyło się kilka negatywnych trendów. To utrzymująca się stagnacja w imporcie węgla energetycznego, spowolnienie w branży metalurgicznej i hutniczej oraz słabsze przeładunki agro będące wynikiem rozregulowania tego segmentu i ograniczoną podażą zbóż na eksport w związku z niskimi cenami na rynkach międzynarodowych. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na to, że wyniki porównujemy z wyjątkowo wysoką bazą sprzed roku, gdy notowaliśmy rekordowe wzrosty przychodów i zysków. Przypomnę, że w tym wyjątkowo dobrym półroczu 2023 r. na wyniki wpływały dynamiczne zmiany rynkowe wywołane wojną w Ukrainie. Znaczenie dla poziomu zysku miała też transakcja sprzedaży akcji w porcie w Rijece. Jednakże 2024  r. przyniósł nam inne wyzwania w wymagającym otoczeniu rynkowym – mówi Kamil Jedynak, Prezes OT Logistics. – Sytuacja rynkowa, zwłaszcza w branży portowej, w dalszym ciągu jest niełatwa, jednak powoli zaczynamy obserwować oznaki poprawy trendów. Pomimo tak niekorzystnych warunków rynkowych udało się nam zrealizować dodatni wynik netto i całkiem niezły, jak na te okoliczności, wynik EBITDA. W najbliższym czasie oczekiwane jest ożywienie gospodarcze oraz ładunkowe, zarówno w segmencie energetyczno-hutniczym, jak i agro. Cały czas realizujemy założony w strategii intensywny program inwestycyjny, którego celem jest doprowadzenie do jak największej uniwersalności naszych portów, jak i transformacji cyfrowej całej Grupy. W toku są także projekty mające wygenerować nowe strumienie ładunkowe stabilizujące przychody w przyszłości – dodaje Kamil Jedynak.
Skonsolidowane przychody Grupy OTL wyniosły ponad 161 mln zł w pierwszym półroczu 2024 r. Grupa zanotowała 0,3 mln zł zysku netto, a w związku ze spadkami wyników na działalnościach portowej oraz spedycyjnej, EBITDA wyniosła 33,2 mln zł.

W OT Port Świnoujście spadły przeładunki towarów masowych (-58% r/r) z powodu niższych przeładunków węgla, rudy żelaza i koksu. W branży węglowej przeważają dostawy węgla koksowego na potrzeby produkcji koksu. W pierwszym półroczu 2024 r. wzrosły przeładunki towarów drobnicowych w obu portach należących do Grupy OTL, głównie za sprawą ro-ro i nawozów (papier i stal na spadkach). W OT Port Gdynia przeładunki towarów agro spadły o 7% r/r. Wzrosty sprzedaży zanotował segment kolejowy (7,2% r/r),

– Ostatnie dwa lata aż nazbyt dobrze pokazały jak szybko mogą zmieniać się warunki rynkowe. By móc elastycznie reagować na pojawiające się trendy rozwijamy nasze terminale w kierunku bardziej uniwersalnych, a priorytetem są inwestycje m.in. w urządzenia i sprzęt przeładunkowy, magazyny czy place składowe, a także w  nowoczesne technologie. W Gdyni rozbudowujemy bazę magazynową, co pozwoli nam zwiększyć pojemności składowe dla zbóż do 160 tys. ton, a zdolności przeładunkowe wyniosą dla tej grupy ładunkowej 3 mln ton rocznie. Naszym flagowym projektem jest rozpoczęty proces inwestycyjny związany z budową nowoczesnego terminala agro w OT Port Świnoujście z ratą dobową 20 tys. ton, gdzie już dysponujemy zdolnością składową na 100 tys. ton zbóż – mówi Karol Bowżyk, Członek Zarządu OT Logistics.
Zarząd podkreśla, że w najbliższym czasie oczekiwane jest ożywienie gospodarcze oraz ładunkowe. Spodziewa się dobrego sezonu w zakresie towarów agro. W przypadku zapotrzebowania na surowce, takie jak węgiel czy ruda, wpływ ma m.in. polityka unijna. Grupa OTL będzie dopasowywać zdolności produkcyjne świadczonych usług do obecnych trendów.

W opublikowanej w maju strategii Grupy OTL podaliśmy, że w 2027 r. zakładamy przychody na poziomie 916  mln zł przy 28% rentowności EBITDA oraz nakładach inwestycyjnych w tych latach na poziomie 256 mln zł. Strategia powstawała przy założeniu zmiennych czynników rynkowych, które w tym roku odczuwamy. Te plany podtrzymujemy i uważamy za możliwe do realizacji. Pomimo trudniejszej sytuacji rynkowej, w maju wypłaciliśmy naszym akcjonariuszom drugą transzę dywidendy w kwocie 37,4 mln zł, co przy uwzględnieniu wcześniejszej zaliczki w takiej samej kwocie oznacza, że łączna wysokość dywidendy za 2023 r. przypadającej na jedną akcję wyniosła 5,72 zł – dodał Daniel Górecki, Członek Zarządu OT Logistics.

źródło/ fot. OTL Logistics

Zobacz podobne

Grupa Azoty Police wspiera rozwój Zachodniej Obwodnicy Szczecina i zwraca uwagę na korzyści związane z potencjalną budową Zachodniej Obwodnicy Kolejowej

AB

MI zapowiada zmiany w uchwale dotyczącej rozbudowy portu w Świnoujściu

BS

Weź udział w rejsie kadrowy na legendarnym Zawiszy Czarnym

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie