We wtorek, 17 września, zakończono kluczowy etap przetargu na dzierżawę terminala zbożowego w Porcie Gdynia – otwarto ostateczne propozycje pięciu podmiotów, które wcześniej, w lipcu, złożyły wnioski wstępne.
W przetargu uczestniczyło pięć firm i konsorcjów, z których każda zaproponowała różne warunki finansowe oraz operacyjne. Złożone oferty różniły się wysokością czynszu, stawkami za przeładunek oraz pojemnością magazynową. Firmy zaproponowały także odmienne minimalne roczne wolumeny przeładunkowe oraz wydajności przeładunkowe, co miało znaczący wpływ na ocenę ofert. Warto zaznaczyć, że jedne podmioty skupiły się na maksymalizacji pojemności magazynowej, inne natomiast zaoferowały bardziej konkurencyjne stawki za przeładunek. Różnorodność ofert pokazuje różne podejścia firm do optymalizacji działania terminala, w zależności od ich modelu biznesowego i możliwości technologicznych.
Przetarg na dzierżawę terminala – kluczowe wydarzenie w branży
Przetarg na terminal zbożowy w Gdyni od dawna budzi duże emocje wśród uczestników rynku morskiego. W 2023 roku wygrało go konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera, które było powiązane z międzynarodowym gigantem w branży zbożowej, firmą Vittera. Konsorcjum zaoferowało dzierżawę na okres do 2053 roku oraz minimalny roczny przeładunek na poziomie 2 mln ton. Jednak decyzja ta wywołała sprzeciw środowisk rolniczych, które zarzucały konsorcjum dominującą pozycję na polskim rynku. Protestujący rolnicy uznali, że wynik przetargu umocni tę monopolistyczną sytuację. Sprawa nabrała także wymiaru politycznego, gdyż politycy wsparli rolników, co w konsekwencji doprowadziło do odmowy zgody Ministerstwa Infrastruktury na dzierżawę terminala. W uzasadnieniu podkreślono, że chodzi o kwestie bezpieczeństwa państwa, których szczegóły nie zostały ujawnione.
W odpowiedzi na to, 23 maja tego roku Zarząd Portu Gdynia ogłosił nowy przetarg, a oferty wstępne otwarto 3 lipca. Ostateczne oferty, złożone 17 września, stanowią kolejny etap tego procesu.
Podczas tegorocznego przetargu zmieniono jedno z kluczowych kryteriów oceny ofert, co wywołało pewne zaniepokojenie w branży. Mimo to Zarząd Morskiego Portu Gdynia zapewnia, że zmiana ta nie wpłynęła na przebieg postępowania.
Decyzja o wyborze dzierżawcy już w październiku
Zarząd Morskiego Portu Gdynia planuje ogłosić warunkowego zwycięzcę przetargu na początku października 2024 roku. Podobnie jak w poprzednim postępowaniu, konieczne będą zgody Walnego Zgromadzenia ZMPG oraz ministra infrastruktury. Ostateczne podpisanie umowy dzierżawy przewiduje się na koniec grudnia 2024 roku.
źródło Polska Morska z mediów/ fot.Tadeusz Urbaniak ZMPG