23 września 1922 r. sejm podjął ustawę o budowie portu w Gdyni. Dziś mija 102 lata od daty uznawanej za początek Portu Gdynia – od skromnych początków po przekształcenie się w jeden z najważniejszych portów na Bałtyku, Port Gdynia był i pozostaje sercem polskiej gospodarki morskiej oraz bramą na świat.
102 lata to historia pełna wyzwań i sukcesów, które stały się możliwe dzięki pracy i zaangażowaniu wielu pokoleń ludzi związanych z Portem. To oni, dzięki swojej pasji, wiedzy i determinacji, przyczynili się do jego nieustannego rozwoju. Każdy dzień tej historii to dowód na to, że współpraca, odważne decyzje i dążenie do doskonałości są fundamentem sukcesu.
W 1920 r., na mocy ustaleń traktatu wersalskiego, Polska odzyskała utracony w trakcie zaborów dostęp od morza.
Do pełnej suwerenna niezbędne były kluczowe decyzje gospodarcze, które pozwoliłyby uzyskać niezależność gospodarczego kraju. Jak powiedział Eugeniusz Kwiatkowski, budowniczy portu i miasta Gdyni: „Polska bez własnego wybrzeża morskiego i bez własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa, ani samodzielna gospodarczo i politycznie, ani szanowana w wielkiej rodzinie państw i narodów, ani zdolna do zabezpieczenia warunków bytu, pracy postępu i dobrobytu swym obywatelom”.
Inżynier Tadeusz Wenda zarówno wskazał miejsce realizacji budowy Portu Gdynia, jak i zaprojektował oraz nadzorował jego budowę. W swoim sprawozdaniu pisał:
„Najdogodniejszym miejscem do budowy portu wojennego (jak również w razie potrzeby handlowego) jest Gdynia, a właściwie nizina między Gdynią a Oksywą” – argumentował swój wybór choćby tym, że Gdynia ma korzystne warunki hydrograficzne, jest osłonięta od wiatrów, a niedaleko znajduje się stacja kolejowa.
Dziś mija sto dwa lata od daty uznawanej za początek Portu Gdynia – budowanego przez wiele pokoleń Polaków okna na świat Niepodległej Polski.
Spoglądając w przyszłość, możemy być pewni, że Port Gdynia nadal będzie odgrywał kluczową rolę w rozwoju naszego kraju, stawiając czoła nowym wyzwaniom i wykorzystując nadarzające się możliwości.
Źódło Polska Morska z mediów fot. NAC