Polski Portal Morski
Aktualności Historia

SS Kraków – Pierwszy Polski Statek, Który Przepłynął Kanał Sueski

SS Kraków to jeden z najbardziej znanych polskich masowców, który wpisał się na stałe w historię polskiej żeglugi morskiej. Zbudowany w 1925 roku we francuskiej stoczni Chantiers Navals Français w Blainville-sur-Orne, koło Caen, należał do grupy pięciu bliźniaczych jednostek nazywanych „francuzami” ze względu na ich pochodzenie. Do tej samej serii należały również statki: SS Wilno, SS Katowice, SS Poznań i SS Toruń.

Początki i Budowa

SS Kraków był masowcem przeznaczonym do przewozu towarów, idealnym dla rozwijającej się polskiej floty handlowej. Jego powstanie przypadło na czas, gdy Polska po odzyskaniu niepodległości intensywnie rozwijała swoje szlaki morskie i budowała flotę, która miała umożliwić krajowi prowadzenie handlu na szeroką skalę. Zbudowanie serii „francuzów” było ważnym krokiem w tej strategii, umożliwiając Polsce włączenie się do globalnych szlaków handlowych.

Przełomowy Rejs przez Kanał Sueski

Jednym z najważniejszych wydarzeń w historii SS Kraków było jego przepłynięcie Kanału Sueskiego. 28 sierpnia 1933 roku SS Kraków jako pierwszy polski statek handlowy przepłynął tę kluczową drogę wodną, łączącą Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym. Było to wydarzenie przełomowe, otwierające przed polską flotą handlową nowe możliwości. Dzięki temu rejsowi Polska mogła skrócić trasy do Azji, Afryki i Dalekiego Wschodu, co miało ogromne znaczenie dla rozwoju handlu międzynarodowego.

Kanał Sueski odgrywał wówczas kluczową rolę w światowym handlu, a dla Polski przepłynięcie go przez SS Kraków symbolizowało wejście naszego kraju na nowe szlaki handlowe. Polska flota, która rozwijała się dynamicznie w okresie międzywojennym, zyskała na znaczeniu na arenie międzynarodowej.

Rola w czasie II wojny światowej i powojenne losy

Podczas II wojny światowej, podobnie jak wiele innych polskich statków, SS Kraków brał udział w trudnych działaniach transportowych na różnych akwenach, dostarczając cenne ładunki i wspierając sojuszników. Jednak to wydarzenia tuż po wojnie przyniosły jednostce kolejny historyczny moment.

21 września 1945 roku, SS Kraków jako pierwszy polski statek po zakończeniu wojny wszedł do zrujnowanego portu w Gdyni. Było to symboliczne wydarzenie, które miało ogromne znaczenie dla odbudowy polskiej floty i portów. Port w Gdyni, jeden z najważniejszych ośrodków morskich w Polsce, został ciężko zniszczony podczas działań wojennych. Wpłynięcie SS Kraków do zrujnowanego portu oznaczało początek odbudowy polskiej gospodarki morskiej.

Późniejsze Lata i Zakończenie Służby

W 1951 roku SS Kraków został przekazany do służby w Polskiej Żegludze Morskiej (PŻM), gdzie kontynuował działalność jako statek handlowy. Jednak z czasem jego stan techniczny wymagał wycofania z aktywnej służby. 1 stycznia 1959 roku SS Kraków został skasowany i przekazany Zarządowi Portu w Szczecinie, gdzie służył jako pływający magazyn MP 1. Ostatecznie, w 1964 roku, statek został oddany na złom, kończąc tym samym swoją bogatą i pełną znaczących wydarzeń karierę na morzu.

Dziedzictwo SS Kraków

Historia SS Kraków jest niezwykle ważna dla polskiej floty handlowej. Jego udział w przełomowych wydarzeniach, takich jak przepłynięcie Kanału Sueskiego w 1933 roku oraz symboliczne wpłynięcie do zniszczonego portu w Gdyni w 1945 roku, pokazują, jak istotną rolę odgrywał ten statek w polskiej historii morskiej. Jego wieloletnia służba, od czasów międzywojennych aż po powojenne lata, jest świadectwem wytrwałości polskiej floty handlowej w trudnych i zmieniających się warunkach.

Pomimo że SS Kraków został ostatecznie zezłomowany w 1964 roku, jego dziedzictwo pozostaje żywe, jako symbol odrodzenia polskiej marynarki handlowej i rozwijającej się polskiej gospodarki morskiej.

źródło Polska Morska z mediów/ fot. Autorstwa Nieznany – Zygmunt J. Tyszel: Pod ojczystą banderą, LMiR Okręgu Zagłębia Węglowego, Katowice 1930, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12668346

Zobacz podobne

Wyjątkowy karabin przez lata leżał w magazynie. „Jedyny egzemplarz w Polsce”

Bartłomiej Czetowicz

Dawno, dawno temu… Historia Portów Szczecin – Świnoujście.

PL

Morska Straż Graniczna. Wyzwania nie tylko dla mężczyzn

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie