Korytarz transportowy Północ-Południe, choć posiada ogromny potencjał, wciąż pozostaje niewykorzystany w pełni na mapie logistycznej Europy. Mimo licznych debat i spotkań, nie funkcjonuje na poziomie, który by zadowalał interesariuszy. W Polsce dominują trasy wschód-zachód, szczególnie w kierunku portów takich jak Rotterdam czy Hamburg, natomiast połączenia na osi północ-południe są znacznie mniej rozwinięte, choć mogłyby odgrywać istotną rolę.
Rozwój tego korytarza wymaga przede wszystkim inwestycji w polskie porty, modernizacji infrastruktury kolejowej oraz usprawnienia przepustowości na przejściach granicznych. Jak zauważył Dariusz Mierkiewicz z portu Koper, „staraliśmy się połączyć szlakami transportowymi Bałtyk z Morzem Śródziemnym, jednak ciągle nie udało się to w pełni. O ile transport drogowy funkcjonuje, to dla kolei wciąż brakuje odpowiedniego wolumenu ładunków”.
Jednym z czynników, który może wpłynąć na rozwój tej trasy, są transporty wojskowe. W związku z rosnącym naciskiem na kwestie military mobility, Unia Europejska inwestuje w infrastrukturę, która ma służyć zarówno celom cywilnym, jak i wojskowym. Korytarz Północ-Południe znajduje się w planach UE jako szlak tzw. „dual use infrastructure”, co oznacza, że będzie wykorzystywany na oba te sposoby.
Kolejną nadzieją dla rozwoju tej trasy jest uruchomienie promu przewożącego wagony kolejowe do Trelleborga, miasta o lepszym połączeniu z głównymi ośrodkami przemysłowymi Szwecji niż Ystad. Jak podkreśliła Sandra Baniak z Ośrodka Studiów Wschodnich, „jedną z barier pełnego wykorzystania korytarza Północ-Południe jest fakt, że porty Morza Północnego oferują znacznie więcej połączeń short-sea i feederowych niż nasze polskie porty”. Port w Rotterdamie posiada ponad 500 takich połączeń tygodniowo, podczas gdy Hamburg oferuje około 100, co pokazuje znaczną przewagę nad polskimi portami.
Jednak rozwój polskich portów, w tym budowa nowego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, z pewnością wpłynie na wzrost znaczenia korytarza północ-południe.
Rozwój transportu intermodalnego w regionie Morza Bałtyckiego
Region Morza Bałtyckiego odgrywa coraz większą rolę w transporcie intermodalnym. Inwestycje w polskich portach, w szczególności w Świnoujściu, mają na celu przygotowanie do obsługi większych jednostek i zwiększenia przepustowości. Terminal promowy w Świnoujściu modernizuje nabrzeża i wprowadza nowe stanowiska, co pozwoli obsługiwać większe promy, które przyniosą więcej towarów i pasażerów.
„Obserwowaliśmy pewien spadek w obrotach terminalu w Świnoujściu, ale teraz ta tendencja się zatrzymała, a my spodziewamy się wzrostu” – mówi Aneta Szreder-Piernicka z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.
Z perspektywy szwedzkiej, rozwój polskich portów jest zauważalny. Jörgen Nilsson, prezes portu w Trelleborgu, zaznacza: „Polska poczyniła ogromne postępy w logistyce. Mówicie za dużo o brakach, a za mało o sukcesach, które są widoczne i godne podkreślenia”. Port w Trelleborgu, jeden z największych hubów promowych i przewozów ro-ro w Szwecji, stawia na rozwój transportu intermodalnego, dostosowując się do dynamicznych zmian na rynku.
Przed portami stoi jednak wyzwanie związane z nadchodzącą transformacją energetyczną. W miarę, jak Europa przechodzi na zieloną energię, zmniejszy się zapotrzebowanie na przeładunki węgla i rud metali. W Świnoujściu kończy się inwestycja związana z drugim nabrzeżem terminalu LNG, co umożliwi nie tylko import gazu, ale także bunkrowanie promów. Dodatkowo na terenach postoczniowych powstaje terminal dla instalacji morskich farm wiatrowych.
W terminalu promowym zakończono modernizację nabrzeży, co pozwoli na obsługę jednostek przekraczających 200 metrów długości. „Porty muszą być gotowe na obsługę większych jednostek, bo takie są oczekiwania armatorów. Wkrótce długość linii ładunkowej przekraczającej 4000 metrów stanie się na Bałtyku standardem” – mówi Tomasz Górnikiewicz, Key Account Manager TT-Line Polska.
Rozwój transportu intermodalnego i nowoczesnej infrastruktury w regionie Morza Bałtyckiego to konieczność, ale również ogromna szansa. Zmieniająca się rzeczywistość logistyczna stawia przed portami wyzwania, które muszą zostać podjęte, aby sprostać oczekiwaniom zarówno rynku, jak i klientów.
źródło Polska Morska z mediów/ fot. https://intermodalinpoland.eu/