Nowo dostarczony przez stocznię Ulstein Verft firmie Olympic statek CSOV Olympic Boreas zdobył prestiżową nagrodę „Maritime Innovation of the Year”. Statek, oparty na nowoczesnym projekcie ULSTEIN SX222, został opracowany przez Ulstein Design & Solutions AS we współpracy z armatorem Olympic oraz kilkoma innymi firmami z Grupy Ulstein. Kadłuby jednostki budowano również w polskiej stoczni CRIST S.A. z siedzibą w Gdyni.
Olympic Boreas, jako statek typu Construction Service Operation Vessel (CSOV), jest jednym z najnowocześniejszych w swojej klasie. Został dostarczony w lipcu 2023 roku, po intensywnej współpracy Ulstein z armatorem Olympic. Umowa na budowę dwóch takich jednostek została podpisana w 2022 roku, a pierwszy z nich, Olympic Boreas, już zyskał uznanie w branży dzięki swojej innowacyjnej konstrukcji i nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym.
Kadłuby statków typu CSOV powstają w gdyńskiej stoczni CRIST S.A., której współpraca z norweską firmą Ulstein rozpoczęła się w 2013 roku od projektu NB301. To już kolejny przykład owocnej kooperacji pomiędzy polskimi i norweskimi przedsiębiorstwami, przyczyniający się do budowy zaawansowanych technologicznie jednostek morskich.
Olympic Boreas to pierwszy dostarczony statek, który wykorzystuje technologię Ulstein Twin X-Stern, zwaną „morskim napędem na cztery koła”. Technologia ta obejmuje ostrzejsze linie kadłuba oraz brak płyty pawęży, co znacznie zwiększa możliwości operacyjne statku, szczególnie w trudnych warunkach morskich. Dzięki temu jednostka lepiej utrzymuje swoje położenie na wodzie, skutecznie reagując na fale i przechyły. Technologia ta ma na celu poprawę komfortu oraz bezpieczeństwa załogi i pracowników przebywających na pokładzie, zmniejszając siły uderzenia fal i wilgotność na pokładzie.
Za efektywność operacyjną Olympic Boreas odpowiada zaawansowany system zasilania i automatyzacji dostarczony przez Ulstein Power & Control. W pełni zintegrowany system łączy duże akumulatory z generatorami o zmiennej prędkości, co optymalizuje produkcję energii, maksymalizując jej efektywność. Taka kombinacja technologii pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji, co przekłada się na większą wydajność energetyczną i manewrowość jednostki.
Olympic Boreas został zaprojektowany z myślą o przyszłych potrzebach energetycznych. Statek jest przystosowany do zasilania paliwem metanolowym o niskiej emisji, a także posiada miejsce na instalację dodatkowej pojemności akumulatorów. Dzięki temu, jednostka może w przyszłości jeszcze bardziej zredukować emisje, wpisując się w trend zielonych technologii w branży morskiej.
Polska Morska, Ulstein / Fot: Ulstein