Prace przy przebudowie nabrzeży w Stoczni Wojennej napotkały na poważne komplikacje. Planowana na najbliższe dni operacja przesunięcia doku pływającego należącego do PGZ Stoczni Wojennej musiała zostać odłożona z powodu osunięcia się gruntu za płytą nabrzeża. Zdarzenie to opóźnia kluczową dla stoczni inwestycję i wymaga natychmiastowych działań naprawczych.
Od września 2021 roku PGZ Stocznia Wojenna współpracuje z Portem Gdynia w celu relokacji strategicznego doku pływającego, który musi zostać przeniesiony ze względu na prace związane z budową obrotnicy i likwidacją pirsu nabrzeża Gościnnego. Dok, służący do remontu największych okrętów polskiej floty, ma trafić do specjalnie przygotowanej wnęki, której budowę finansuje Port Gdynia. W ramach tej inwestycji konieczne było m.in. wydobycie starego slipu, czyli pochylni do wodowania.
Uszkodzenie nabrzeża w wyniku prac pogłębiarskich
Kilka dni temu, na terenie nowo budowanej wnęki dokowej doszło do usunięcia gruntu, co spowodowało uszkodzenie nabrzeża. W wyniku incydentu powstała duża wyrwa w pobliżu miejsca docelowego przesunięcia doku. Jak informuje Kalina Gierblińska, rzecznik prasowy Portu Gdynia, zdarzenie miało miejsce 24 września podczas prac pogłębiarskich w trudnych warunkach geotechnicznych. Na szczęście w momencie osunięcia na terenie budowy nie było żadnych pracowników, a teren został natychmiast zabezpieczony.
– Po stwierdzeniu osunięcia teren został ogrodzony, a wszelkie prace zostały wstrzymane. Obecnie skupiamy się na intensywnych działaniach naprawczych, mających na celu wypełnienie i uszczelnienie powstałego ubytku. Dopiero po zakończeniu tych prac wznowimy proces relokacji doku – wyjaśnia Kalina Gierblińska.
Przesunięcie harmonogramu relokacji doku
Z powodu zaistniałej sytuacji harmonogram relokacji doku ulegnie zmianie. Nowa data przesunięcia doku zostanie ogłoszona dopiero po pełnym zabezpieczeniu i ustabilizowaniu terenu wnęki dokowej. Na chwilę obecną, wszelkie prace związane z przesunięciem doku zostały wstrzymane.
Szeroki zakres prac w Stoczni Wojennej
Budowa wnęki na dok jest tylko częścią szerszego projektu modernizacji nabrzeży Stoczni Wojennej. Obejmuje on także przebudowę nabrzeża Południowego II, nabrzeża Zachodniego I oraz Pirsu II. Cała inwestycja, realizowana przez spółki z Grupy NDI, opiewa na niemal 83 mln zł i ma na celu unowocześnienie infrastruktury, która jest kluczowa dla działalności stoczni.
Incydent z osunięciem gruntu pokazuje, jak skomplikowane i wymagające są tego rodzaju prace, szczególnie w rejonach o trudnych warunkach geotechnicznych. Władze Portu Gdynia i PGZ Stoczni Wojennej pracują nad przywróceniem harmonogramu prac, aby zapewnić ciągłość strategicznych operacji stoczniowych.
źródło Polska Morska z mediów/ fot. Grupa NDI