Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił wydłużenie postępowania dotyczącego wyboru partnera do budowy Portu Zewnętrznego. Decyzja ta wynika z potrzeby adaptacji założeń projektu, jak również z uwag zgłaszanych przez podmioty dopuszczone do udziału w postępowaniu.
Według komunikatu portu, firmy przygotowujące oferty wskazywały na czasochłonność procesu oraz postulowały wprowadzenie zmian do dokumentacji przetargowej. Władze portu przyznały, że zmiany nie są fundamentalne, a jedynie mają na celu dostosowanie projektu do zmieniających się wymagań rynkowych.
Postulowane modyfikacje koncentrują się na poprawie tzw. bankowalności projektu, czyli uproszczeniu montażu finansowego oraz redukcji ryzyk, które mogą podnosić koszty realizacji. Władze portu zdecydowały się przedłużyć termin składania ofert, aby dokładnie przeanalizować propozycje zmian.
Pomimo wydłużenia terminu, prace nad budową nowych falochronów nie zostaną opóźnione. Umowa z wykonawcą tych prac ma zostać podpisana 2 października bieżącego roku.
Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie w oparciu o Nabrzeże Śląskie, na sztucznym lądzie poza obecnym falochronem ochronnym. Inwestycja ta jest odpowiedzią na rosnącą konkurencję na rynku oraz prognozy wzrostu popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach. Według szacunków, do 2050 roku przeładunki kontenerowe mogą osiągnąć poziom 9,5 mln TEU.
Celem budowy Portu Zewnętrznego jest zwiększenie powierzchni portu o 151 ha, co prawie podwoi dzisiejszy teren portu w Gdyni. Projekt umożliwi obsługę oceanicznych statków kontenerowych o parametrach Baltmax, z długością do 430 metrów (w przyszłości do 490 m), szerokością do 60 metrów (docelowo 70 m) oraz zanurzeniem do 15,5 metra.
Budowa Portu Zewnętrznego realizowana będzie w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, co ma na celu optymalne wykorzystanie zasobów finansowych i infrastrukturalnych. Prace nad tą inwestycją rozpoczęły się już w 2018 roku, a w grudniu 2021 roku uzyskano pozytywną decyzję środowiskową dla projektu.
Port Zewnętrzny w Gdyni to strategiczna inwestycja, która pozwoli na rozwój polskiego rynku morskiego oraz zwiększenie konkurencyjności portu na arenie międzynarodowej.
źrodło: media, opracowanie Polska Morska / fot: Port Gdynia