Jak wygląda cumowanie supernowoczesnej pogłębiarki Urzędu Morskiego w Gdyni? Na przyspieszonym filmie możecie zobaczyć jak Ursa cumuje w Porcie we Władysławowie. Na codzień pogłębiarka stacjonuje w Porcie Nowy Świat, jej podstawowym zadaniem jest obsługa nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
Ursa to specjalistyczna jednostka pływająca – pogłębiarka ssąca nasiębierna. Przypłynęła do Polski 12 czerwca 2024 roku i zacumowała w Porcie Nowy Świat na Mierzei Wiślanej. Pogłębiarka posiada własny system pogłębiarski oraz ładownię, która w trakcie pracy wypełniana jest urobkiem, pobieranym ze spłyconych miejsc np. na torze podejściowym, i z której następnie za pomocą systemu pomp i rurociągów ten urobek wypompowuje się na miejsce odkładu.
Umowę na budowę Ursy podpisano w marcu 2022 roku. Zakładała ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę statku. Wartość kontraktu to 117 mln zł, a zrealizowała go fińska stocznia Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracowała z firmami z Holandii. Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki, a niecały rok później pogłębiarka została zwodowana. To pierwsza tego typu jednostka we flocie Urzędu Morskiego w Gdyni po II wojnie światowej. Jednostka do Gdańska przypłynęła z Finlandii, gdzie została zbudowana.
Źródło Polska Morska mat. filmowy @reporter24pl