Polski Portal Morski
Aktualności Historia

M/s Wolin – Przełomowy Chłodniowiec w Polskim Okrętownictwie

M/s Wolin to pierwszy polski statek chłodniczy, który został zbudowany w kraju. W latach sześćdziesiątych XX wieku jednostka ta powstała w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni jako prototyp czterech identycznych statków przeznaczonych dla Polskich Linii Oceanicznych.

Wolin obsługiwał regularne połączenia morskie między Gdynią a Londynem i Hull, zajmując się transportem żywności. Dzięki temu wpisał się w tradycję Polsko-Brytyjskiego Towarzystwa Okrętowego POLBRYT, którego jednostki już przed II wojną światową przewoziły polskie masło i mięso do brytyjskich portów. W kolejnych latach zaś to PLO kontynuowało te tradycje, a m/s Wolin był piątą jednostką tego armatora na liniach angielskich.

Projekt i Budowa

Za projekt i budowę m/s Wolin oraz jego trzech bliźniaków odpowiedzialny był zespół kierowany przez mgr. inż. Mieczysława Czajkowskiego. W skład zespołu weszli również mgr inż. Zygmunt Jaskółkowski oraz inż. Bronisław Wiatr. O kwestie technologiczne dbali inż. Albert Bandurski i inż. Władysław Burzyński, a kierownictwo budowy powierzono Antoniemu Lipińskiemu. Projekt statku nosił oznaczenie B-513, z m/s Wolin jako prototypem o numerze B-513/1.

Prace nad obróbką blach rozpoczęły się 23 lutego 1959 roku, a stępkę położono 1 czerwca 1959 roku. Wszyscy z niecierpliwością oczekiwali na wodowanie, które miało być uroczystością świętującą polskie osiągnięcia w budowie okrętów. Ostatecznie 29 września 1959 roku odbyło się czterokrotne wodowanie, podczas którego na wodę zszedł m.in. m/s Wolin, a także inne statki o łącznej nośności 22 000 DWT.

Wodowanie i Oddanie do Użytkowania

Na uroczystość wodowania w Gdyni przybyli liczni goście, w tym sekretarze partii oraz dyrektorzy związani z przemysłem okrętowym. Matką chrzestną statku została Krystyna Meissner, żona znanego kapitana Tadeusza Meissnera. Po ceremonialnym rozbiciu szampana o burtę, m/s Wolin majestatycznie zsunął się na wodę, z widocznym napisem: „104 jednostka wodowana w naszej stoczni – to nasz wkład w pierwszy 1 000 000 DWT statków zbudowanych w polskich stoczniach”.

Siedem miesięcy później, 28 kwietnia 1960 roku, miała miejsce uroczystość oddania statku do eksploatacji i podniesienia bandery. Wśród obecnych byli przedstawiciele władz oraz instytucji związanych z gospodarką morską. Po przemówieniach kapitan m/s Wolin, Józef Lipski, ogłosił: „Bandera w górę!”, a biało-czerwona flaga powiewała na masztach, przy dźwiękach hymnu narodowego.

Konstrukcja i Wyposażenie

M/s Wolin był niewielkim statkiem motorowym, zaprojektowanym jako chłodnia z siłownią umiejscowioną w śródokręciu. Statek był w stanie transportować żywność w trzech ładowniach, z podziałem na chłodzone i niechłodzone.

Kadłub podzielony był na sześć wodoszczelnych przedziałów, a jego konstrukcja zapewniała odpowiednią wytrzymałość i bezpieczeństwo. Wnętrze statku było funkcjonalne, z pomieszczeniami mieszkalnymi dla 37 osób, w tym dla ośmiu pasażerów. M/s Wolin wyposażony był w nowoczesne urządzenia, w tym systemy chłodnicze, zapewniające utrzymanie odpowiednich temperatur w ładowniach.

Nowoczesne Technologie

Na m/s Wolin zainstalowano zaawansowane urządzenia radionawigacyjne oraz systemy przeciwpożarowe. Statek był wyposażony w elektryczną windę kotwiczna oraz nowoczesne pompy, co znacznie zwiększało jego funkcjonalność i bezpieczeństwo na morzu.

M/s Wolin stał się ważnym ogniwem w polskim przemyśle okrętowym, wnosząc znaczący wkład w rozwój transportu morskiego w Polsce i umacniając tradycje polskiej marynarki handlowej.

źródło Polska Morska / fot. PLO

Zobacz podobne

Wyjątkowy karabin przez lata leżał w magazynie. „Jedyny egzemplarz w Polsce”

Bartłomiej Czetowicz

Dawno, dawno temu… Historia Portów Szczecin – Świnoujście.

PL

Morska Straż Graniczna. Wyzwania nie tylko dla mężczyzn

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie