M/s Wolin to pierwszy polski statek chłodniczy, który został zbudowany w kraju. W latach sześćdziesiątych XX wieku jednostka ta powstała w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni jako prototyp czterech identycznych statków przeznaczonych dla Polskich Linii Oceanicznych.
Wolin obsługiwał regularne połączenia morskie między Gdynią a Londynem i Hull, zajmując się transportem żywności. Dzięki temu wpisał się w tradycję Polsko-Brytyjskiego Towarzystwa Okrętowego POLBRYT, którego jednostki już przed II wojną światową przewoziły polskie masło i mięso do brytyjskich portów. W kolejnych latach zaś to PLO kontynuowało te tradycje, a m/s Wolin był piątą jednostką tego armatora na liniach angielskich.
Projekt i Budowa
Za projekt i budowę m/s Wolin oraz jego trzech bliźniaków odpowiedzialny był zespół kierowany przez mgr. inż. Mieczysława Czajkowskiego. W skład zespołu weszli również mgr inż. Zygmunt Jaskółkowski oraz inż. Bronisław Wiatr. O kwestie technologiczne dbali inż. Albert Bandurski i inż. Władysław Burzyński, a kierownictwo budowy powierzono Antoniemu Lipińskiemu. Projekt statku nosił oznaczenie B-513, z m/s Wolin jako prototypem o numerze B-513/1.
Prace nad obróbką blach rozpoczęły się 23 lutego 1959 roku, a stępkę położono 1 czerwca 1959 roku. Wszyscy z niecierpliwością oczekiwali na wodowanie, które miało być uroczystością świętującą polskie osiągnięcia w budowie okrętów. Ostatecznie 29 września 1959 roku odbyło się czterokrotne wodowanie, podczas którego na wodę zszedł m.in. m/s Wolin, a także inne statki o łącznej nośności 22 000 DWT.
Wodowanie i Oddanie do Użytkowania
Na uroczystość wodowania w Gdyni przybyli liczni goście, w tym sekretarze partii oraz dyrektorzy związani z przemysłem okrętowym. Matką chrzestną statku została Krystyna Meissner, żona znanego kapitana Tadeusza Meissnera. Po ceremonialnym rozbiciu szampana o burtę, m/s Wolin majestatycznie zsunął się na wodę, z widocznym napisem: „104 jednostka wodowana w naszej stoczni – to nasz wkład w pierwszy 1 000 000 DWT statków zbudowanych w polskich stoczniach”.
Siedem miesięcy później, 28 kwietnia 1960 roku, miała miejsce uroczystość oddania statku do eksploatacji i podniesienia bandery. Wśród obecnych byli przedstawiciele władz oraz instytucji związanych z gospodarką morską. Po przemówieniach kapitan m/s Wolin, Józef Lipski, ogłosił: „Bandera w górę!”, a biało-czerwona flaga powiewała na masztach, przy dźwiękach hymnu narodowego.
Konstrukcja i Wyposażenie
M/s Wolin był niewielkim statkiem motorowym, zaprojektowanym jako chłodnia z siłownią umiejscowioną w śródokręciu. Statek był w stanie transportować żywność w trzech ładowniach, z podziałem na chłodzone i niechłodzone.
Kadłub podzielony był na sześć wodoszczelnych przedziałów, a jego konstrukcja zapewniała odpowiednią wytrzymałość i bezpieczeństwo. Wnętrze statku było funkcjonalne, z pomieszczeniami mieszkalnymi dla 37 osób, w tym dla ośmiu pasażerów. M/s Wolin wyposażony był w nowoczesne urządzenia, w tym systemy chłodnicze, zapewniające utrzymanie odpowiednich temperatur w ładowniach.
Nowoczesne Technologie
Na m/s Wolin zainstalowano zaawansowane urządzenia radionawigacyjne oraz systemy przeciwpożarowe. Statek był wyposażony w elektryczną windę kotwiczna oraz nowoczesne pompy, co znacznie zwiększało jego funkcjonalność i bezpieczeństwo na morzu.
M/s Wolin stał się ważnym ogniwem w polskim przemyśle okrętowym, wnosząc znaczący wkład w rozwój transportu morskiego w Polsce i umacniając tradycje polskiej marynarki handlowej.
źródło Polska Morska / fot. PLO